نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

تکنیک‌های گزارش‌سازی در دفاتر حسابداری

در بخش دفاتر حسابداری درباره‌ی خصوصیات دفاتر به گزینه‌ی «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش» اشاره شد. استفاده از این گزینه توانایی فراوانی جهت به‌دست آوردن گزارشات و تحلیل‌های دقیق و متنوع در اختیار شما قرار می‌دهد. در کلیه‌ی دفاتر حسابداری، در سمت چپ بالای صفحات، جعبه‌ای حاوی عناوین گزارشات مختلف وجود دارد. بوجودآمدن این گزارشات فقط از طریق تغییرات کوچکی‌ست که در انتخاب گزینه‌های موجود در صفحه‌ی «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش» اعمال می‌شود. علامت‌زدن یا برداشتن علامت‌های هر یک از گزینه‌های بخش «محدوده‌ی فاکتورها» و یا «محدوده‌ی جزئیات فاکتورها» اگر با دقت و توجه لازم انجام شود، گزارشات متعدد و کاربردی زیادی را تولید خواهند کرد. در ادامه‌ی این مطلب به چگونگی شکل‌گیری چند نمونه از گزارشات طراحی‌شده در دفتر حساب اشخاص اشاره شده است.

گزارش صورت عملکرد شخص با کالا
اگر این گزینه از جعبه‌ی حاوی عناوین گزارشات انتخاب شود، حساب‌های مندرج در دفتر حساب اشخاص تغییر خواهند کرد. جهت آشنایی با نحوه‌ی تنظیم این گزارش، پس از انتخاب گزینه، بر روی کلید «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش» کلیک کرده و بخش «محدوده‌ی فاکتورها» را ملاحظه نمائید. در این بخش علامت اکثر گزینه‌های موجود برداشته شده و فقط بعضی گزینه‌های زیرمجموعه‌ی معاملات که شامل خرید، فروش، دریافت، پرداخت و مرجوعی‌های آنهاست، علامت‌گذاری شده‌اند. همچنین در بخش «محدوده‌ی جزئیات فاکتورها» نیز همه‌ی علامت‌ها به جز علامت‌های زیرمجموعه‌ی کالاها برداشته شده‌اند. به این ترتیب پس از تائید محدوده‌ی انتخابی به‌جای نمایش کلیه‌ی گردش‌ حساب شخص فقط صورت عملکرد کالاها با شخص انتخابی نمایش داده می‌شود. حالا اگر بخواهید که صورت عملکرد کالاها با کلیه‌ی اشخاص و یا گروهی از اشخاص را مشاهده کنید؛ در صفحه‌ی «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش» بخش «انتخاب شخص و نوع محاسبه» را بازکرده و در قسمت محدوده‌ی اشخاص به جای یک شخص، یک تیپ کاری یا همه‌ی اشخاص را انتخاب کرده و کلید تائید را فشار دهید؛ در اینصورت به گزارش موردنظر خود تحت عنوان صورت عملکرد کالاها با اشخاص دست خواهید یافت. همچنین اگر بخواهید به گزارش صورت عملکرد یک کالا با اشخاص دست یابید، بایستی به دفتر حساب کالا موردنظر خود مراجعه کرده، عنوان گزارش را از جعبه‌ی حاوی عناوین گزارشات انتخاب کرده و یا از طریق گزینه‌ی تنظیم محدوده‌ی گزارش، گزینه‌های دلخواه خود را در آن دفتر انتخاب کنید. 

گزارش خرده‌تفاوت‌های تبدیلات حساب اشخاص
درصورت تبدیل مانده‌حساب ریالی به طلایی، پلاتین یا حساب ارزی ممکن‌است خرده‌تفاوت‌هایی در حد چند ریال باقی بماند که در سند تعدیل با حساب سود و زیان تعدیل بسته می‌شوند. جهت یافتن نحوه‌ی تشکیل گزارش این خرده‌تفاوت‌ها کافی‌ست پس از انتخاب عنوان فوق‌الذکر از جعبه‌ی حاوی عناوین گزارشات، به صفحه‌ی «تغییر مانده حساب» در دفتر حساب اشخاص و یا «تغییر گزارش» در فهرست اشخاص مراجعه کنید. لازم به‌ذکر است که محاسبات مرتبط با حساب ارزش دفتری، به‌دلیل دخالت داشتن جزئیات حساب اشخاص، فقط در بخش «صورت ریز عملکرد» از دفتر حساب اشخاص فعال است. پس از مراجعه به صفحه مشاهده خواهید کرد که در بخش «محدوده‌ی فاکتورها» علامت همه‌ی قسمت‌ها به‌جز زیرمجموعه‌های معاملات برداشته شده است. همچنین در زیرمجموعه‌ی معاملات گزینه‌ی اقساط و تغییر مانده‌حساب نیز علامتی ندارند. در بخش «محدوده‌ی جزئیات فاکتورها» علامت‌ همه‌ی قسمت‌ها به‌استثناء‌ «نحوه‌ی تسویه‌ی متفاوت با مانده» برداشته شده‌است. همچنین در بخش «انتخاب اشخاص و نوع محاسبه» روش محاسبه‌ی حساب ارزش دفتری لحاظ شده‌است تا پس از تبدیل حساب‌ها به ریال یا واحد اصلی برنامه، تفاوت‌های تبدیل آنها معلوم شود. درصورت انتخاب یک شخص، خرده‌تفاوت‌های تبدیلات مربوط به وی و درصورت انتخاب همه‌ی اشخاص و انتخاب کلید تائید، کلیه‌ی خرده‌تفاوت‌های تبدیلات که در اسناد پایان دوره مورد محاسبه قرار می‌گیرد را مشاهده خواهید کرد.

صورت حساب برداشت و سرمایه‌گذاری سهامداران
تفکیک حساب برداشت و سرمایه‌گذاری سهامداران نیز با همین تکنیک انجام می‌شود. اگر در دفتر حساب سهامداران به صفحه‌ی «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش» مراجعه کنید مشاهده خواهید کرد که می‌توان با علامت‌زدن یا برداشتن علامت هریک از زیرمجموعه‌های برداشت و سرمایه‌گذاری به گزارشات متنوع و متعددی دست یافت. در ترازنامه‌ی پایان دوره حساب‌های برداشت وسرمایه‌گذاری در سرفصل‌های جداگانه‌ای محاسبه و نمایان می‌شوند

موجودی ابتدای دوره و طی‌دوره
تفکیک موجودی ابتدای‌دوره‌ی بانک، صندوق، کالاها و .. نیز در دفاتر حسابداری مربوطه با شیوه‌ی شرح‌داده‌شده‌ی فوق به‌دست می‌آید. این حالت تقریبا در همه‌ی دفاتر حسابداری وجود دارد.

با توجه به توضیحات و نمونه‌های ارایه‌شده ، ملاحظه کردید که امکان طراحی و تولید گزارشات متنوع و مفیدی را در کلیه‌ی دفاتر حسابداری دارید. شما هم می‌توانید با طراحی گزارشات دلخواه و کاربردی، آنرا برای ما ارسال کنید تا به نام خودتان در سایت برنامه معرفی شده و به دیگران ارایه کنیم.

فهرست