نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

برنامه پایه مسبح چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

فرایندهای موجود در نرم افزار حسابداری طلا در تمامی برنامه های زرگری ما مشترک هستند. برنامه به دو بخش کانونی  طلا و جواهر تقسیم بندی شده است. بخش جواهر شامل فرایندهای بیشتری است که در برنامه طلافروشی وجود ندارند. آنچه در بخش طلای برنامه ماست در همه پکیج های طلا و جواهر فروشی یا بنکداری و طلاسازی وجود دارند. این هسته دارای حداقل های یک سیستم حسابداری مدرن به همراه فرایندهایی جهت مدیریت کامل و یکپارچه یک موسسه طلا فروشی است. در این متن دو بخش  طلا و جواهر را معرفی می کنیم.

 

صفحه اول نرم افزار حسابداری طلا و جواهر مسبح ماندگار
صفحه اول در برنامه حسابداری طلا و جواهر مسبح ماندگار با امکانات و ماژول‌های کامل

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت حساب کالاها در نرم افزار حسابداری طلا

کالاهای موجود در برنامه حسابداری طلا از ساختارهای متفاوت و مخصوصی در محاسبات قیمت تمام‌شده برخوردارند که بر همین روال تقسیم‌بندی شده‌اند. اگر صرفا بر پایه‌ مبانی حسابداری به کالاهای موجود در سیستم توجه کنید، آنچه اهمیت دارد و در دفاتر حسابداری ثبت می‌شود، قیمت‌های ورود و خروج به همراه قیمت تمام‌شده‌ی آنهاست. جدای از نگاه حسابدارانه، هر کدام از بخش‌های موجودی کالاها دارای صفات خاصی هستند که همین مساله روش‌های نگهداری، شمارش، تحلیل و فاکتورکردن آنها را متفاوت می‌کند.

انواع طلا ، پلاتین و نقره ساده یا پایه نرم افزار حسابداری طلا

محاسبات حسابداری کالاهای ساده و پایه پیچیدگی دارند. هر کدام از این کالاها در هر ورود و خروج دارای سه فی متفاوت هستند که برای هر کدام از این فی‌ها به‌صورت جداگانه بهای تمام‌شده محاسبه می‌شود. روش‌های محاسبه‌‌ی قیمت تمام‌شده در تنظیمات محاسباتی قابل انتخاب است که می‌تواند یکی از روش‌های میانگین، میانگین موزون یا FIFO باشد. اولین فی مورد محاسبه، مربوط به قیمت طلا، پلاتین یا نقره است. دومین فی این نوع از کالاها، مربوط به اجرت‌های ساخت آنان است که ممکن است با مبالغ متفاوت به سیستم ورود کرده باشند.

سومین عامل نیز مربوط به اجرت درصدی کالاها است که هنگام دریافت یا خرید تنظیم میشود و تاثیر زیادی بر هزینه‌های تمام‌شده‌ی آنها دارد. از سوی دیگر دو واحد وزن و تعداد به‌طور مرتب توسط سیستم تشخیص و کنترل کنترل میشوند و از منفی‌شدن آنها جلوگیری به‌عمل می‌آید. در محاسبات مربوط به دارایی‌های کالا، سه فی مذکور با واحد وزن ترکیب میشوند و قیمت تمام‌شده‌ی کالاها به‌دست می‌آید. هنگام ثبت یک طلای ساده ضمن تنظیم مشخصات اعم از کد، عیار، نوع، نام و سایر ، بایستی وضعیت موجودی ابتدای دوره ‌ کالاها معلوم شود.

صفحه مخصوص فرایندهای مربوط به معاملات نرم افزار حسابداری طلا فروشی
صفحه ویژه گزینه های معاملات در نرم افزار حسابداری طلا فروشی که عملیات مرتبط با اشخاص و کالاها را مدیریت می کند.  این صفحه با افزودنی‌های کامل است.

 

جزئیات کالاها و محصولات

درصورت فراخوانی صفحه‌ی «جزئیات کالاها یا محصولات ساده و پایه» علاوه بر نمایش جزئیات مشخصات و پیوست‌های مختلف، مراحل محاسبه‌ی اجرت فروش براساس قیمت روز طلا، پلاتین یا نقره فهرست می‌شود. محاسبه و نمایش آخرین موجودی کالا براساس واحد‌های وزن و تعداد از دیگر گزینه‌هایی‌است که در این صفحه قید می‌شود. جدول فی‌ها و دفتر حساب مرتبط از گزینه‌هایی‌ هستند که با یک کلیک در دسترس شما قرار خواهند گرفت. در برنامه حسابداری طلا در بخش مربوط به حسابداری، ضمن نمایش فی‌های تمام‌شده، قیمت تمام‌شده‌ی پایان دوره‌ی کالا محاسبه میشود و اختلاف آن با قیمت روز گزارش می‌شود.

سایر کالاها نرم افزار حسابداری طلا

ساختار حسابداری سایر موجودی ها از لحاظ محاسبات قیمت تمام‌شده با هم شباهت دارد. با این تفاوت که در  موجودی ساعت و سکه‌های طلا به‌جای استفاده از واحد وزن، واحد تعداد معیار اصلی محاسبات محسوب میشود. و در موجودی ارزی و موجودی جانبی از واحد مقدار استفاده می‌شود. در محاسبات مربوط به انواع طلای خام (شامل طلای آبشده ، طلای شرطی ، طلای متفرقه ، خرده طلا ، پلاتینیوم) فی خرید یا فی روز طلا هنگام تنظیم فاکتور دریافت به‌عنوان فی وارده. و فی فروش یا فی روز طلا هنگام تنظیم فاکتور پرداخت به‌عنوان فی صادره منظور می‌شود. در تنظیم موجودی سنگ جزئیات متعددی از مشخصات مربوط به سنگ‌ها مانند نوع، نام، رنگ، درجه‌ی ناپاکی، سایز و نحوه‌ی تراش آنها ثبت شده. و کنترل ورودی‌ها و خروجی‌ها با واحد قیرات صورت می‌گیرد.

همه‌ی انواع کالاها و محصولات دارای صفحه‌ی مخصوص نمایش «جزئیات» مشخصات هستند. در این صفحات ضمن الصاق پیوست‌ها، جزئیات مشخصات و تصویر محصول یا کالا، آخرین موجودی آنها محاسبه و نمایش داده می‌شود. در قسمت حسابداری ضمن درج فی تمام‌شده‌ی کالاها،‌ اختلاف قیمت روز با قیمت تمام‌شده محاسبه می‌شود. ضمن اینکه امکان تغییر صوری موجودی و آزمایش وضعیت نهایی قیمت‌ها و سنجش اختلاف آن با قیمت روز نیز به‌عنوان گزینه‌ای تفننی وجود خواهد داشت..

عملیات خرید و فروش و دریافت و پرداخت

کار کنترل ورود و خروج کالاهادر طی دوره از طریق فرایندهای خرید یا فروش و یا مرجوعی های آنها کنترل می شود. در هر فاکتور خرید یا فروش کلیدهای و امکانات زیادی وجود دارد که امکان ثبت ردیف های مختلفی از کالاهای مختلف در یک فاکتور را فراهم می کند. امکان جابجایی ردیف های جداول ، تغییر دلخواه ستون های جداول و چاپ یا تبدل آنها به فایل های مختلف و ایمیل آنها فراهم است. در فاکتور های معاملات امکان تسویه فاکتورها با انواع وجوه دریافتی یا پرداختی شامل وجه نقدی، وجه بانکی، کالا، چک و برات وجود دارد. همچنین در همه فاکتورهای معاملات امکان ثبت ارزش افزوده و عوارض در کنار تخفیفات موردی یا کلی و تخفیف ته فاکتور وجود دارد. امکان تنظیم بازاریاب برای فاکتورهای فروش و مرجوعی فروش فراهم است.

در یک امکان خاص، مانده حساب نهایی هر فاکتور معاملات را در برنامه حسابداری طلا می توان به روش هایی گوناگونی به صورتی متفاوت ثبت کرد. مثلا می توان کل مانده حساب ها را به حساب طلایی شخص برد و اختلاف حاصل از تبدیل را با مزنه روز طلا ، پلایتن یا دلار محاسبه کرد. امکان گذاشتن تاریخی برای کنترل مجدد فاکتور  و یا تعیین تاریخ دقیق تسویه فاکتور نیز فراهم است. وضعیت سررسیدها در گزارشات صفحه اول اعلام می شود. برای مشتریان عادی طلا فروشی از عملیات خرید و فروش و برای مشتریان عمده ، همکار ، بنکدار ، کیفی یا کارخانه از عملیات دریافت و پرداخت استفاده می شود.

گزارشات فروش در نرم افزار حسابداری طلا
گزارشات فروش در نرم افزار حسابداری طلا و جواهر فروشی

 

گزارشات و دفاتر مربوط به کالاها و محصولات

دفتر حساب کالا برای هریک از دسته بندی های کالاها که علاوه بر گردش عملکرد حساب کالا، گزارش کارت کالا، گزارش کاردکس کالا و گزارش سود و زیان ناویژه برای هر کالا به صورت تشریحی، امکان محدودکردن گردش کالا و محصول در عملیات کلی و جزئی مختلف را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

در نرم افزار حسابداری طلا فروشی علاوه بر این دفانر، گزارش کلی دارایی هایی کالایی، گزارشات بهای تمام شده، گزارشات اجرت های درصدی، ترازنامه طلایی ، گزارش سود و زیان موردی و گزارشات متعدد و فراوانی برای کنترل فروش وجود دارد. آلبوم های مختلفی از کالاها و محصولات در قسمت های مختلف برنامه وجود دارد که تصاویر و مشخصات آنها را در اندازه ها و طراحی های مختلف چاپ می کنند.

امکان انتخاب نوع عملیات در گزارش گردش حساب کالا در نرم افزار حسابداری طلا فروشی
امکان انتخاب نوع عملیات در گزارش گردش حساب کالا در نرم افزار حسابداری طلا فروشی

 

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت حساب اشخاص در نرم افزار حسابداری طلا

در نرم افزار حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگار ، هر شخص دارای سه حساب مختلف است که عبارتند از حساب ریالی، حساب طلای ۷۵۰ و حساب گرمی پلاتین یا نقره. اگر ویژگی ارزی برنامه را نیز داشته باشید تعداد حساب ها به چهار حساب خواهد رسید و عنوان حساب چهارم مانده حساب ارزی یا دلاری یا هر نامی است که شما برای آن انتخاب می کنید. هر یک از این حساب ها برای خود دارای گردش و مانده حساب هستند و دفاتر مخصوص خود را دارند. ضمن آنکه براساس قیمت روز طلا یا دلار یا پلایتن ارزش روز آنها مشخص شده و براساس ارزش دفتری آنها حساب های تعدیل تشکیل شده و یک ترازنامه و سود و زیان دقیق را دراختیار شما قرار می دهد.

صفحه جزئیات مشخصات یک شخص در نرم افزار حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگار
صفحه جزئیات مشخصات یک شخص در نرم افزار حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگار

 

در برنامه حسابداری طلا برای یک شخص مشخصات بسیار زیادی ثبت می شود تا به راحتی قابل شناسایی و دسترسی باشد. جزئیات نشانی های شخص پس از ثبت در برنامه به صورت اتوماتیک در دفتر تلفن شرکت و لیست ارسال پیامک یا ایمیل نیز ثبت می شوند. امکان انتخاب جزئیات مشخصات اشخاص برای چاپ در فاکتورهای رسمی خرید و فروش وجود دارد.

خلاصه ای از عملیات و گزارشات مرتبط با اشخاص

در برنامه ما عملیات و فرایندهای متنوعی برای کنترل و نگهداری حساب اشخاص وجود دارد. همه عملیات معاملات اعم از خرید، فروش، دریافت و پرداخت یا وجه، تبدیل حساب اشخاص به یکدیگر، اهدا تخفیف به مشتری یا اخذ تخفیف از وی، به همراه طرف حساب شدن آنها در اسناد دریافتنی و پرداختنی از جمله عملیات مرتبط با اشخاص در برنامه پایه مسبح ماندگار است. قبل از ثبت هریک از فاکتورهای مربوط به مشتریان ابتدا جمع مانده حساب فاکتور جاری و سپس مانده حساب نهایی پس از صدور آن فاکتور اعلام می شود. و درصورت تائید شما آن فاکتور ثبت شده و به سرعت در گزارشات آنلاین برنامه قرار می گیرد.

در برنامه حسابداری طلا برای هر فرد یک دفتر حساب وجود دارد. این دفتر علاوه بر نمایش صورت کلی عملکرد براساس مانده هر فاکتور، صورت ریز عملکرد آن شخص را نیز براساس جزئیات کالاهای یک فاکتور و جزئیات وجوه دریافتی و پرداختی در آن فاکتور ارایه میکند. درکنار اینها گزارش کلی حساب اشخاص به سرعت صورت وضعیت بدهکاران و بستانکاران طلایی، ریالی، پلاتین، نقره و دلاری را تفکیک و ارایه می کند. در تهیه گزارشات کلی و گزارشات ریز دفتری امکان تفکیک و انتخاب عملیات دلخواه و یا انتخاب جزئیات هر عملیات وجود دارد.

امکانات فهرست و دفتر حساب اشخاص

امکان گذاشتن سقف اعتبار ریالی و گرمی برای بدهی مشتریان نیز وجود دارد تا درصورت گذشتن از حد اعتبار فاکتور در دست اقدام ثبت نشود. همچنین می توان یک شخص را در لیست سبز یا سیاه قرار داده و وی را تشویق یا تنبیه نمود. راس حساب های مختلف اشخاص به به صورت دقیق و سریع هر زمانی که اراده کنید دردسترس شما قرار می گیرند. همچنین امکان تهیه گزارش براساس ارزش دفتری حساب طلایی، پلاتین و ارزی مشتریان همیشه و در همه حال وجود دارد. این گزارشات به صورت اتوماتیک تهیه و در گزارشات پایان دوره حسابداری در قالب حساب ارزش دفتری و تعدیل ارایه می شوند.

انتخاب فرایندهای دخیل در گزارش عملکرد حساب اشخاص برنامه مسبح
انتخاب فرایندهای دخیل در گزارش عملکرد حساب اشخاص در نرم افزار حسابداری طلا و جواهر فروشی

 

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت حساب های بانکی در نرم افزار حسابداری طلا

در برنامه حسابداری طلا ، مجموعه حساب‌های شما در بانک‌های مختلف، سرفصل معین «بانک» را که زیرمجموعه‌ی «وجوه نقد» است، به گردش می‌آورند. هر حساب بانکی معرف یک سرفصل تفصیلی‌ست که در حساب بانک دارای گردش است. آنچه در گردش حساب بانکی شما وجود دارد، بایستی با همه‌ی موارد واریزی و برداشتی قید‌شده در دفترچه‌ی حساب بانکی و یا حساب الکترونیکی/اینترنتی بانکی شما مطابقت داشته باشد. هنگام معرفی یک حساب بانکی علاوه بر اینکه بایستی نام بانک و شعبه‌ی آن و شماره‌ی حساب بانکی تنظیم شود، همچنین می‌توان نوع حساب، تاریخ افتتاح حساب، نام دارنده‌ی حساب و توضیحات دیگری را نیز تنظیم کرد.

موجودی ابتدای دوره‌ی حساب بانکی شما که می‌تواند ارزی یا ریالی باشد، از مواردی‌ست که به‌کار آماده‌سازی اطلاعاتمی‌آید. در صفحه‌ی «جزئیات» حساب بانکی به‌همراه محاسبه و نمایش آخرین موجودی ریالی یا ارزی بانک، مشخصات حساب و پیوست بانک جامع اطلاعات نمایش داده می‌شود. امکان دخالت‌دادن اسناد تاثیرگذار دریافتنی و پرداختنی در اسناد قطعی بانکی و ایجاد یک گزارش صوریاز اطلاعات حساب بانکی، در دفتر حساب بانک وجود دارد. در فهرست حساب‌های بانکی «موجودی بانک‌ها» و «گردش حساب بانک‌ها» در دو بخش جداگانه فهرست شده و قابل گزارش‌سازی می‌شوند. در برنامه حسابداری طلا ورود و خروج اطلاعات حساب های بانکی از طریق دریافت و پرداخت وجه در عملیات مختلف معاملات با اشخاص و نیز از طریق عملیات خزانه داری کنترل و مدیریت می شود.

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت صندوق ها در نرم افزار حسابداری طلا

در برنامه حسابداری طلا هر صندوق یک سرفصل تفصیلی‌ست که زیرمجموعه‌ای از سرفصل کل «وجوه نقد» و سرفصل معین «صندوق» است. صندوق‌ها در مکان‌های مختلفی از موسسه‌ی شما وجود داشته و فرایند ورود و خروج پول موسسه را کنترل می‌کنند. قاعدتا نیازی به حضور فیزیکی صندوق‌ها نیست و حتا می‌توان یک شخص را -که تنخواه‌گردان موسسه است- به‌عنوان یک صندوق درنظرگرفت که پول‌ها به حساب او واریز یا بوسیله‌ی او پرداخت می‌شوند.

هنگام معرفی یک صندوق علاوه بر ثبت نام صندوق و موجودی ابتدای دوره ‌ی ریالی و ارزی آن؛ محل استقرار، مسوول صندوق و سایر توضیحات را می‌توان تنظیم کرد. تبادل پول از یک صندوق به صندوق دیگر و یا یک حساب بانکی از طریق گزینه‌های خزانه‌داری انجام می‌شود. درصفحه‌ی «جزئیات مشخصات صندوق»، ضمن محاسبه و نمایش آخرین موجودی ریالی و ارزی صندوق، پیوست بانک جامع اطلاعات و کلید دسترسی سریع به دفتر حساب صندوق وجود دارد.

در بخش‌های «موجودی صندوق» و «گردش حساب صندوق‌ها» امکان تفکیک موجودی‌های ابتدای دوره و طی دوره با استفاده از ابزار گزارش‌سازی فراهم است. طرف حساب صندوقها اشخاص در بخش معاملات و بانک در خزانه داری است. اگر از ویژگی ارزی نرم افزار حسابداری طلا و جواهر فروشی استفاده کنید، یک صندوق دارای دو مانده حساب ریالی و ارزی می شود. هر کدام از این دو دارای حساب ارزش دفتری و گردش منظم مخصوص به خود هستند.

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت چک های اشخاص در نرم افزار حسابداری طلا

چک‌های اشخاص به چک‌هایی گفته می‌شود که از مجموعه‌ی مشتریان دریافت کرده ایم و در سررسید خاصی تبدیل به پول می‌شوند. در حسابداری این چک‌ها از طریق سرفصل «اسناد دریافتنی» به دارایی‌های ترازنامه وارد شده و در دفاتر کل، معین و دفتر حساب چک‌ها از طریق سرفصل «اسناد دریافتی» سابقه و گردش آنها کنترل می‌شود. یک چک ممکن است در ابتدای دوره و یا طی دوره دریافت شود.

هنگام ثبت چک ابتدای دوره‌ی اشخاص جزئیاتی که معمولا در این سند بانکی وجود دارد به همراه نام دهنده‌ی چک، نام بانک وشعبه‌ی صادرکننده‌ی چک، شماره حساب بانکی ثبت‌شده‌ بر روی چک و شماره‌ی سریال چک گزینه‌هایی هستند که باید تکمیل شود. گزینه‌ی «شماره‌ی دفتری» برای موسساتی است که به‌موازات نگهداری کامپیوتری چک‌ها، به‌صورت دستی، وضعیت ورود و خروج چک‌های مختلف را در دفتری جداگانه یادداشت می‌کنند. در صفحه ثبت چک، اگر چک در اطلاعات پیش از دوره، از بانک برگشت خورده‌باشد با یک علامت مشخص می‌شود تا در سابقه‌ی بدحسابی شخص دهنده‌ی چک ثبت و گزارش شود.

چکهای اشخاص قاعدتا در وجه موسسه‌ی شما صادر شده‌اند، اما ممکن است توسط شخص مشتری شما صادر نشده و وی نیز چک را از کس دیگری گرفته باشد. به‌همین منظور گزینه «در وجه»  وجود دارد. چک‌های دریافتی همراه با آخرین عملیاتی که برروی آنها انجام می‌شود، هویت جدیدی می‌یابند. این هویت‌ها به عناوین زیر در سیستم معرفی میشوند :

انواع چک مشتریان

 موجود: چکی که هنوز هیچ عملیاتی بر روی آن صورت نگرفته‌ و سررسید آن فرا نرسیده است.
ابتدای دوره: همان چک موجود است با این تفاوت که از ابتدای دوره در سیستم وجود دارد.
نزدبانک: چکی که برای نقدشدن دراختیار بانک است.
برگشتی‌ازبانک: چکی که از بانک برگشتی داشته چون که موجودی کافی در حساب بانکی دهنده‌ی چک وجود نداشته است.
وصول‌شده: چکی که بانک تائیدیه میدهد و مبلغ حاصل از آن به یک حساب بانکی واریز میشود.
نقدشده: چکی که نقد میکنیم و مبلغ حاصل از آن را به یک صندوق واریز میکنیم.
خرج‌شده: چکی که به‌عنوان وجه به یک مشتری دیگر واگذار و مشتری را بدهکار میکنیم .
عودت‌یافته: چکی که به دهنده‌ی چک مرجوع میکنیم.

توضیحات بیشتر درباره انواع چک مشتریان

«چک‌های موجود»، «ابتدای دوره» و «برگشتی از بانک» را می‌توان نقد کرد، واگذار بانک کرد، به مشتری دیگری فروخت و یا به شخص دهنده‌ی چک عودت داد. «چک‌های نزد بانک» به دو طریق به سیستم باز می‌گردند. یا وصول میشوند و به‌حساب بانکی واریز می‌شوند یا با اعلام کافی‌نبودن موجودی حساب مشتری، از بانک برگشت می‌خورند. در برنامه حسابداری طلا بر روی چک‌های «نقد‌شده»، «وصول‌شده» و «عودت یافته» عملیات دیگری نمی‌توان انجام داد مگر آنکه آخرین سند بانکی آنها حذف یا اصلاح شود.

چک‌های «خرج‌شده» به مشتریان را می‌توان مجددا از خریدار دریافت کرد. این عملیات تحت نام «برگشت از خرج» وظیفه‌ی مرجوع‌کردن چک‌های خرج‌شده را برعهده‌ دارد. در فهرست چک‌های اشخاص آخرین وضعیت چک‌ها در بخش‌های جداگانه‌ای فهرست شده و انجام امور بانکی و غیربانکی مربوط به چک‌ها ممکن می‌شود. در این صفحه بخشی وجود دارد که مخصوص رهگیری گردش چک‌ انتخابی‌ست.

همچنین در این صفحه، راس چک‌های موجود در جداول مختلف، به‌صورت اتوماتیک محاسبه شده و در پائین جدول میانگین آنها نمایش داده می‌شود. امکان کنترل چک‌ها و انجام امور بانکی مربوطه در صفحه‌ی همه چیز درباره‌ی امروز نیز وجود دارد. در کنار این صفحات، دفتر دیگری وجود دارد که همواره می‌توان گردش یک چک، گروهی از چک‌ها یا همه‌ی چک‌های دریافتی را با جزئیات دقیق بررسی کرد؛ نام این دفتر دفتر اسناد دریافتی است.

 

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت چک های شخصی در نرم افزار طلافروشی

چک‌های شخصی به چک‌هایی گفته می‌شود که از طرف شما به اشخاص مختلف، سهامداران و یا بابت هزینه‌های موسسه پرداخت شده‌است. در حسابداری طلا فروشی این چک‌ها از طریق سرفصل «اسناد پرداختنی» به حساب بدهی‌های ترازنامه وارد شده و در دفاتر کل، معین و دفتر حساب چک‌ها از طریق سرفصل «اسناد پرداختی» سابقه و گردش آنها کنترل می‌شود. یک چک ممکن است در ابتدای دوره و یا طی دوره پرداخت شود.

هنگام ثبت چک ابتدای دوره‌ی شخصی جزئیاتی که معمولا در این سند بانکی وجود دارد به همراه نام گیرنده‌ی چک، نام بانک و شعبه‌ی صادرکننده‌ی چک، شماره‌حساب بانکی شما و شماره‌ی سریال چک گزینه‌هایی هستند که باید تکمیل شود. گزینه‌ی «شماره‌ی دفتری» برای موسساتی درنظر گرفته شده‌است که به‌موازات نگهداری کامپیوتری چک‌ها، به‌صورت دستی، وضعیت ورود و خروج چک‌های خود را در دفتری جداگانه یادداشت می‌کنند. شما ممکن است چک را در وجه یک شخص صادر کرده ولی آنرا به مشتری دیگری واگذار کنید. به‌همین منظور گزینه‌ی «در وجه» برای ثبت آنچه برروی چک قید شده‌است، وجود دارد.

چک‌ها می‌توانند ارزی یا ریالی باشند. چک‌های پرداخنی همراه با آخرین عملیاتی که برروی آنها انجام می‌شود، هویت جدیدی می‌یابند. این هویت‌ها به عناوین زیر در سیستم معرفی شده‌اند :

انواع چکهای خودمان

پرداختنی: چکی که پرداخت کرده‌ایم و هنوز سررسید آن فرا نرسیده است.
پاس‌شده: چکی که پاس کرده‌ایم.
صندوق: چکی که در وجه یک شخص صادر کرده‌ایم و پس از پاس‌شدن، معادل مبلغ آن را مجددا از شخص دریافت‌ و به‌یک صندوق واریز کرده‌ایم. معمولا برای کنترل مبالغی که روزانه از حساب بانکی خود برداشت‌کرده و به صندوق موسسه واریز می‌کنید.
برگشتی‌ازمشتری: چکی که از طرف شما به یک مشتری پرداخت می‌شود و طی عملیات مختلف، به شما بر می‌گردد.
باطل‌شده: چکی که براثر اشتباه صادر می‌شود یا چکی که از یک مشتری برگشت‌ می‌خورد را می‌توانید پاره یا خط‌خطی کنید.

در نرم‌افزار حسابداری طلا بر روی چک‌های «پاس‌شده»، «چک صندوق» و «چک باطل‌شده» عملیات دیگری نمی‌توان انجام داد مگر آنکه آخرین سند بانکی آنها حذف یا اصلاح شود. «چک‌های برگشتی از مشتری» را می‌توان مجددا با پشت‌نویسی به همان شخص و یا شخص دیگری واگذار کرده و یا آن چک را باطل نمود.  در این صفحه، راس چک‌های موجود در جداول مختلف، به‌صورت اتوماتیک محاسبه شده و در پائین جدول میانگین آنها نمایش داده می‌شود. در کنار این صفحات، دفتر دیگری وجود دارد که همواره می‌توان گردش یک چک، گروهی از چک‌ها یا همه‌ی چک‌های پرداختی و پرداختنی را با جزیئات دقیق بررسی کرد؛ نام این دفتر دفتر اسناد پرداختی است.

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت هزینه ها و درآمدها در نرم افزار حسابداری طلا

همه‌ی مبالغی که تحت عنوان هزینه و درآمد مبادله می‌شوند، سرفصل‌هایی به همین نام را به گردش می‌آورند. هزینه و درآمد سرفصل‌های کلی هستند که در گزارشات حسابداری حساب آنها توسط حساب سود و زیان ویژه‌ی دوره‌ی عملکرد بسته شده و مانده‌حساب‌های آنها بدین وسیله به ترازنامه منتقل می‌شود. آنچه برای هزینه‌ها و درآمدها اهمیت دارد حساب‌ ارزش دفتری آنهاست علیرغم اینکه جزئیات حساب‌های ریالی، طلایی، پلاتین و ارزی آنان نیز در فهرست‌ها، گزارشات و دفاتر هزینه و درآمد وجود دارد. بسیاری از سرفصل‌های هزینه و درآمد به‌صورت پیش‌فرض توسط سیستم ایجاد شده و مبالغ مربوط به عملیات اتوماتیک، در حساب آنها گردش می‌گیرد.

در نرم‌افزار حسابداری طلافروشی هنگام ثبت عنوان درآمد یا هزینه، علاوه بر امکان درج نام و توضیحات مربوط به سرفصل، گروه هزینه و درآمد برای انجام تفکیکات بیشتر قابل انتخاب است. اگر گزینه‌ی «دوره‌ی دریافت یا پرداخت» در این قسمت تنظیم شود، براساس دوره‌ی انتخابی در همه چیز درباره‌ی امروز فهرست درآمدهای دریافتنی یا هزینه‌های پرداختنی جهت انجام امور و تنظیم اسناد مربوطه فهرست می‌شوند. هزینه‌ها و درآمدهای دوره‌ای به مبالغ معینی گفته می‌شود که بایستی در یک دوره‌ی مشخص پرداخت یا دریافت شوند. مانند هزینه‌ها یا درآمدهای حاصل از اجاره‌ی ملک.

 

صفحه گزینه های هزینه و درآمد در نرم افزار حسابداری طلا فروشی مسبح
صفحه گزینه های هزینه و درآمد در نرم افزار حسابداری طلا

 

عملیات مرتبط با هزینه و درآمد

در صفحه‌ی «جزئیات هزینه و درآمد» علاوه بر محاسبه و نمایش مانده‌ حساب ارزش دفتری، جزئیات مشخصات و بانک جامع اطلاعات نیز وجود دارند. هم در صفحه‌ی فهرست درآمدها و هزینه‌ها و هم در دفاتر مربوطه، امکان گزارش‌سازی و تغییر گزارش‌های ارزش دفتری به محاسبات جداگانه‌ وجود دارد.

برای هزینه و درآمد ۱۰ عملیات مختلف وجود دارد. از طریق عملیات درآمد و هزینه نقدی، وجوه دریافتی یا پرداختی برای یک گروه مشخص می‌شود. در فرایند روزانه، وجوه نقدی دریافتی و پرداختی برای چندین عنوان درآمد و هزینه مشخص و ثبت می‌شود. از طریق درآمد و هزینه کالایی و مرجوعی آنها، کالاهایی که به‌صورتی غیر از سرمایه گذاری و خرید و فروش به‌دست آورده‌ایم را ثبت می‌کنیم. از طریق عمیات درآمد دریافتنی، پس از تعیین عنوان درآمد نام عامل آنرا معلوم می‌کنیم تا یک سند دوبل حسابداری را ثبت کرده باشیم. در هزینه‌های پرداختنی هزینه‌ای را که باید به یک شخص پرداخت کنیم -مانند هزینه حقوق و دستمزد ماهانه یک شخص- معلوم می‌کنیم تا هزینه بدهکار شود و شخص عامل، در سیستم حسابداری بابت این مورد بستانکار شود.

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت خدمات دریافتی و پرداختی در نرم افزار حسابداری طلا فروشی

سرفصل خدمات، زیرمجموعه‌ای از معین‌های سود و زیان است و جزئیات حساب آن در دفاتر حساب خدمات، به‌صورت تفکیکی و تشریحی فهرست می‌شوند. در برنامه حسابداری طلا “خدمات پرداختی” هر نوع خدماتی است که توسط شما انجام میشود. “خدمات دریافتی” هم به کلیه‌ی خدماتی اطلاق می‌شود که از طریق خرید یا دریافت، به‌دست آورده‌اید. قیمتی که برای خدمات مبادله می‌شود در حساب شخص ارایه‌دهنده یا گیرنده‌ی خدمات نیز وارد می‌شود. این تفاوت خدمات با هزینه و درآمد است.

یعنی اگر دریافت و پرداخت خدمات به‌موازات فاکتورهای معاملات انجام نشده‌باشد. و نگه‌داشتن حساب عامل پرداخت‌کننده یا دریافت‌کننده‌ی خدمات برای شما اهمیتی نداشته‌باشد. می‌توانید به‌جای خدمات پرداختی و دریافتی از فاکتورها و عناوین هزینه و درآمد استفاده کنید. خدمات سطوح مختلفی دارد، ممکن است ارایه‌ی خدمات چیزی در حد خدمات پیک، پست، حمل‌نقل و بسته‌بندی باشد یا خدماتی دایمی مانند تعمیرات، ریگیری و یا حتا نصب نرم‌افزارهای رایانه‌ای. اگر موسسه‌ی شما یک یا چند نوع از خدمات را مرتبا ارایه یا دریافت می‌کند، ثبت جزئیات مشخصات خدمات، ثبت فاکتورهای مربوطه را آسان می‌کند.

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت سهامداران در نرم افزار طلا فروشی

در نرم افزار حسابداری طلا فروشی ، حساب سهامداران با سرفصل‌های «برداشت» و «سرمایه‌گذاری» به‌گردش می‌آید. این حساب‌ها با حساب سرمایه در ترازنامه‌ی پایان دوره‌ی عملکرد بسته می‌شوند. اما سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که امکان نقل مانده‌حساب برداشت و سرمایه‌گذاری سهامداران به دوره‌ی مالی بعدی ممکن باشد تا مانده حساب‌های سهامداران در مقاطع زمانی مختلف معلوم باشد. مانده حساب منقول سهام‌داران صرفا جهت اطلاع از وضعیت حساب آنها ثبت می‌شود. این مانده فقط در دفاتر مربوط به حساب سهام‌داران یافت خواهد شد و نمایان‌گر میزان کل برداشت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ایشان است. مجموع مانده‌‌ حساب‌های منقول در این صفحه، هیچ‌گونه تاثیری بر تراز مالی ابتدا و انتهای دوره نخواهد گذاشت. و فقط با احتساب فی تعدیل ابتدای دوره در گزارش تسهیم سرمایه‌ی پایان دوره درج خواهد شد.

گزینه های سهامداری در برنامه مسبح
گزینه های سهامداری در نرم افزار حسابداری طلا فروشی

 

هنگام ثبت پرونده برای یک سهامدار می‌توان درصد سهم سهامداران را مشخص کرد. از این درصد در گزارشات پایان‌دوره و در قسمت تسهیم سرمایه استفاده می‌شود. ثبت شماره‌ی تلفن و نشانی ایمیل برای تبریک مناسبات مختلف و مشخص‌کردن مسوولیت سهامدار از دیگر گزینه‌های قابل تنظیم در پرونده‌ی هر سهامدار است. در صفحه‌ی «جزئیات» مشخصات سهامدار علاوه بر محاسبه و نمایش آخرین وضعیت حساب وی،‌ پیوست بانک جامع اطلاعات به همراه کلید دسترسی به دفترحساب سهامدار که جزئیات گردش حساب وی را ارایه می‌کند، وجود دارد.


خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت عملیات مربوط به تعمیرات و تبدیلات طلا فروشی

در ساختار پایه نرم افزار حسابداری طلا فروشی عملیات متعددی برای مدیریت موجودی و تبدیلات آنها وجود دارد. از طریق عملیات تعمیرات و آبکاری یک یا چند ردیف کالا به واحد تعمیرکاری یا آبکاری ارسال می‌شود. و در تاریخی دیگر امکان دریافت آنها همراه با ذکر اجرت های ریالی یا ارزی تعمیرات و آبکاری آنها میسر می شود. در این عملیات پس از محاسبه اختلاف وزن ارسالی و دریافتی، بنابر نحوه دریافت تکه طلای تعمیراتی، حساب بدهی و طلب تعمیرات برای هر فاکتور مشخص می شود. این فاکتورها قابلیت چاپ دلخواه دارند و عملیات آن بر قیمت تمام‌شده کالاها تاثیر می گذارد.

در عملیات دیگری امکان ارسال انواع طلای خام تحت عنوان عملیات آبکردن طلا و تهیه طلای شرطی وجود دارد. در این عملیات امکان انتخاب دسته جمعی انواع طلا وجود دارد. پس از تکمیل عملیات ارسال و تنظیم بهای تمام‌شده، طلای شرطی موردنظر با شماره، شرح و عیار تقریبی به دست می آید. در برنامه حسابداری طلا پس از مشخص شدن اجرت آبکردن طلا و درصورت تائید فاکتور، انواع طلای خام ارسالی آب میشوند و به طلای شرطی تبدیل می شوند. در عملیاتی دیگر، طلای شرطی تولیدی را انتخاب کرده و یک تکه از آنرا برای ریگیری می فرستیم. پس از ارسال طلای شرطی، عیار نهایی آن مشخص می‌شود و به عنوان طلای آبشده وارد سیستم می‌شود. در عملیاتی همزمان، اختلاف حساب مربوط به تفاوت عیار طلای شرطی و آبشده برای اشخاص مختلف و در معاملات مختلف محاسبه و ثبت می گردد.

صفحه انتخاب کالاها جهت آبکردن در نرم افزار حسابداری طلا فروشی مسبح
صفحه انتخاب کالاها جهت آبکردن در برنامه حسابداری طلا

 

تبدیل کالاها به یکدیگر

از دیگر عملیات مربوط به مدیریت موجودی در نرم افزار حسابداری طلا، عملیات تبدیلات کالاها است. در این فرایند امکان تبدیل محصولات و کالاهای مختلف به یکدیگر طبق ضوابط حسابداری و اعمال قیمت تمام‌شده وجود دارد. مطابق با این عملیات امکان تبدیل هر نوع کالایی اعم از طلا، نقره، جواهر، سکه و سایر موجودی ها به یکدیگر فراهم است. از این عملیات بیشتر برای تبدیل طلای متفرقه به ساخته و ساخته به متفرقه استفاده می شود. ضمن آنکه این عملیات در برنامه پایه می تواند نوعی مخراجکاری و تولید ساده و راحت نیز باشد.

خلاصه ای از نحوه کنترل و مدیریت عملیات خزانه داری در نرم افزار حسابداری طلا فروشی

در برنامه حسابداری طلا عملیات خزانه داری به مجموعه تراکنش ها مرتبط به بانک و صندوق اطلاق می شود. در برنامه پایه مسبح ماندگار بخشی مجزا عملیات تکمیلی مربوط به این دو سرفصل را مدیریت می کند. امکان ثبت اسناد جهت انتقال وجوه از صندوق به بانک، از بانک به صندوق و از یک حساب بانکی به حساب بانکی دیگر وجود دارد. همچنین می توان وجوه نقد ریالی یا ارزی را از یک صندوق به صندوق دیگر انتقال داده و سند حسابداری ثبت کرد. ثبت سود بانکی  و ثبت کارمزدهای بانکی نیز در همین بخش قابل انجام است.

کلیه اسناد ثبتی در خزانه‌داری نرم‌افزار حسابداری طلا به صورت مجزا قابل مشاهده هستند. امکان فیلتر و جستجو دارند. در زیر دفاتر حساب صندوق ها و بانک ها نیز به سرعت و به راحتی قابل دسترسی می‌باشند. مبلغ حاصل این تراکنش ها در بخش دارایی های انواع ترازنامه موجود در گزارشات حسابداری اعمال می شود.

خلاصه ای از سایر فرایندها، ابزارها و گزارشات در نرم افزار حسابداری طلا فروشی

در کنار عملیات و فرایندهایی که ذکر شد، ابزارها و فرایندهای متعدد بسیاری وجود دارد که پایه نرم‌افزار حسابداری طلا را تشکیل می دهند. این امکانات به گونه‌ای هستند که کار یک موسسه و مغازه طلا فروشی را به راحتی انجام میدهند. و فقط برای موارد خیلی خاص نیاز به استفاده از سایر ویژگی‌های برنامه بوجود می آید.

در نرم‌افزار حسابداری پایه یک صفحه ی مخصوص برای کاربر وجود دارد که در آن گزینه های همچون تقویم و یادداشت ، بانک جامع اطلاعات ، دفترچه تلفن ، صندوق پستی وجود دارد. تنظیم ارسال گرهای مخصوص برای ایمیل و ثبت ایمیل های دلخواه و گروهی از جمله خصوصیات دیگر برنامه پایه مسبح ماندگار است.

صفحه دیگری در برنامه تحت عنوان مدیریت سیستم موجود است که گزینه های مدیریتی متعددی در آن جای گرفته است. کلیدهایی برای ذخیره ، بازیابی و ترمیم اطلاعات. کلیدی برای انتقال اطلاعات از دوره های مالی دیگر برای سند افتتاحیه یا استفاده طی دوره از آنها. کلیدهایی برای تغییر شماره سریال فاکتورها. و کلیدهایی برای تغییر واحدهای سیستم و پلمپ دفتر مالی نیز وجود دارند.  از طریق گزینه های دیگر امکان مدیریت کاربران و تعریف سطوح دسترسی ، نمایش نحوه کارکرد کاربران ، نمایش جزئیات کالاهای حذف‌شده یا ویرایش‌شده و کنترل مدیریتی ایمیل های ارسالی وجود خواهد داشت.  تابلوی اعلانات، جملات برگزیده روز  و فاکتورها و لیست سیاه و سبز مشتریان نیز در اینجا قرار دارند.

صفحه همه چیز درباره امروز

در برنامه حسابداری طلا در صفحه اول بخشی وجود دارد تحت عنوان همه چیز درباره امروز. این صفحه وضعیت سررسید چک های دریافتنی و پرداختنی، اقساط ، هزینه های پرداختنی و درآمدهای دریافتنی ، اسناد نیازمند کنترل و فاکتورهایی که باید تسویه شوند را مشخص می کند. در همین صفحه آخرین فی انواع طلا و پلاتین به همراه آخرین فی انواع  ارز وجود دارند. آخرین نوشته تابلوی اعلانات به همراه یادآوری های مربوط به روز و آخرین نوشته های بانک جامع اطلاعات در همین صفحه مشخص می شود.

در صفحه اول همچنین بخش دیگری وجود دارد که فهرست کامل عناوین گزارشات و دفاتر حسابداری برنامه را مشخص می کند. هر کدام از این گزارشات خود حاوی ده ها مورد گزارش بوده و امکان تفکیک بسیاری بر روی اطلاعات وجود دارد.

صفحه صورت کلی گزارشات نرم‌افزار مسبح
صفحه صورت کلی گزارشات نرم افزار حسابداری طلا و جواهر فروشی با امکانات و افزودنی‌های کامل

نرم افزار پایه حسابداری طلا و جواهر

برنامه پایه طلا و جواهر کلیه امکانات و ابزارهای برنامه پایه طلا را شامل می‌شود. آنچه این برنامه را از برنامه طلا متمایز می‌کند اضافه شدن ابزارها، امکانات و فرایندهایی‌ است که مربوط به جواهرات و سنگ‌ها می‌شوند.  فرایندهایی مانند کنترل جواهرات، بارخونه، سنگ‌های وزنی و تعدادی. مدیریت قیمت‌های سنگ‌های جواهرات و سنگ‌های بارخونه براساس معیارهای متنوعی مانند اوریج ، کد ، نام ، نوع و نحوه تراش.  فرایندهایی همچون مخراجکاری و پیاده‌سازی سنگ‌های جواهرات.

حساب انواع جواهرات و موجودی سنگ 

کنترل موجودی جواهرات طلا ، نقره و پلاتین همراه با نگهداری جزئی‌ترین اطلاعات مربوط به سنگ‌های سوارشده بر پایه‌های آنها ، قیمت‌تمام‌شده‌ی جواهر و محاسبه‌ی اتوماتیک قیمت اتیکت براساس درصدهای هزینه و سود متغیر از جمله ابتدایی‌ترین امکانات مربوط به برنامه پایه طلا و جواهر محسوب می‌شوند.

در برنامه پایه طلا و جواهر فرایندهایی همچون مخراجکاری، پیاده‌سازی جواهر، تعمیر، تبدیل یا آبکاری جواهرات به سیستم پایه اضافه میشود. امکان خرید، فروش، دریافت و پرداخت انواع سنگ و جواهر و دفاتر حسابداری مرتبط، حداقل چیزهایی‌ است که به برنامه شما افزوده می‌شوند. همچنین در برنامه پایه طلا و جواهرات  امکان کنترل موجودی سنگ‌های بارخونه و عملیات مرتبط با آن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برنامه ریزی حسابداری انواع جواهر و سنگ

هر جواهر که می‌تواند بر پایه‌ی طلا، پلاتین یا نقره سوار شده‌باشد از لحاظ حسابداری دارای یک قیمت تمام‌شده متشکل از قیمت خرید پایه به‌اضافه‌ی بهای تعمیرات، مخراجکاری، آبکاری، قیمت سنگ‌ها و سایر هزینه‌های ساخت جواهر است. در برنامه حسابداری طلا و جواهر، اجرت درصدی جواهرات نیز متغیر ویژه‌ایست که بر بهای تمام‌شده‌ی واقعی جواهرات تاثیر می‌گذارد. قیمت تمام‌شده‌ی واقعی در محاسبات مربوط به سود و زیان و دفاتر کل و معین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین بخش جواهرات، نگهداری و کنترل جزئیات متعددی اعم از کدها، نام‌ها، شرح‌ها، وزن‌ها، قیمت‌های روز، جزئیات سنگ‌های مصرفی و تصویر جواهر است. برای آشنایان با حرفه‌ی زرگری فهمیدن جزئیات موجود در هنگام ثبت یک جواهر جدید ، کار چندان پیچیده‌ای نیست. در صفحه‌ی مخصوص «جزئیات جواهرات» علاوه‌ بر محاسبه‌ی قیمت اتیکت،  قیمت تمام‌شده‌ی صوری و قیمت فروش خالص بدون ارزش افزوده و با ارزش افزوده. جزئیات مشخصات سنگ‌ها، جزئیات قیمت‌ها، همه‌ی فی‌های تشکیل‌دهنده‌ی قیمت اتیکت و تمام‌شده، تصویر جواهر و پیوست بانک جامع اطلاعات را مشاهده خواهید کرد.

عملیات مخراجکاری و پیاده‌سازی سنگ‌های جواهرات

برنامه پایه طلا و جواهرات دارای بخش جواهرات طلا ، جواهرات نقره یا جواهرات پلاتین است که مشخصات دقیق پایه و سنگ های سوارشده آنها در فرایندهای مختلف برنامه، از جمله مخراج‌کاری تنظیم می‌شوند. در مخراجکاری جواهرات، ابتدا پایه‌های طلا ، پلاتین یا نقره به همراه سنگ‌هایی که می‌خواهیم روی کار سوار شوند را به مخراجی می‌فرستیم. پس از مخراجی جواهر، در تاریخی دیگر آنرا تحویل میگیریم و قیمت، کسورات و اجرت‌های آن را تنظیم می‌کنیم.

موجودی پایه کارشده و موجودی سنگ سوارشده از فهرست موجودی ها کسر و موجودی جدید جواهر به دارایی‌های کالایی اضافه می‌شود. در این برنامه گزارشات بسیار متنوعی از جواهرات و سنگ‌های آنها دراختیار مشتریان محترم قرار می‌گیرد. همچنین در برنامه فاکتورهای مختلفی برای چاپ جواهرات و چاپ ریز مشخصات سنگ های به‌کاررفته در آنها وجود دارد. این موارد باعث طراحی دلخواه و چاپ فاکتورهای متفاوت و متعدد برحسب سلیقه و نیاز کاری کاربران میشود.

فهرست جواهرات دریافتی از مخراجکاری در برنامه پایه طلا و جواهر مسبح ماندگار
فهرست جواهرات دریافتی از مخراجکاری در نرم افزار پایه طلا و جواهر فروشی مسبح ماندگار

 

شرکت اشراق رایانه  طراح و تولیدکننده برنامه حسابداری طلا و جواهر مسبح ماندگار است و  آنرا پشتیبانی میکند.

 

 

فهرست