نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

روش‌‌های ثبت اسناد و اطلاعات برنامه مسبح

برنامه مسبح ماندگار نرم افزاری حسابداری برای مدیریت و نگهداری خرید ، فروش و تهاتر انواع طلا و سکه است. این برنامه در بسته های مختلف کلیه عملیات مرتبط با یک موسسه طلا و جواهر فروشی، طلا سازی، بنکداری طلا و جواهر، کیفی و مخراجکاری طلا را انجام میدهد. در این متن به‌صورت خلاصه نحوه کار با برنامه و روش‌ ثبت اسناد و اطلاعات را نوشته ایم تا با نمای نرم‌افزار و کاربری آسان و مفید آن آشنا شوید.

حساب‌های ابتدای دوره نرم افزار خرید و فروش طلا

سرآغاز هر دوره‌ی مالی در برنامه خرید و فروش طلا تنظیم محتویات اطلاعات ابتدای دوره و تعیین مبالغ حساب‌های دارای مانده‌ بدهکاری یا بستانکاری‌ تا قبل از تاریخ ابتدای دوره جدید است. اطلاعات ابتدای دوره، همان اطلاعاتی‌ست که در پایان دوره‌ی مالی گذشته وجود دارند. اگر دوره‌ی مالی قبلی خود را با برنامه‌ی مسبح تمام کرده‌باشید، نیازی به واردکردن مجدد جزئیات حساب‌ها و مشخصات تفصیلی آنها را ندارید. فقط کافی‌ست از فرایند انتقال اطلاعات از دوره‌های مالی موجود استفاده کنید. اما اگر تازه برنامه را تهیه‌کرده‌اید، نحوه کار این است که بایستی همه‌ی جزئیات مشخصات و مبالغ را به‌عنوان اطلاعات پایه، ثبت کنید.

ثبت موجودی ابتدای دوره‌ کالاها و محصولات

وزن، تعداد یا مقدار موجودی‌های ابتدای دوره و فی تمام‌شده‌ی کالاها عمده‌ترین مواردی هستند که بایستی در ابتدای دوره تکمیل شوند. فی ابتدای دوره‌ی کالاها بایستی دقیقا با فی دارایی‌های کالایی ترازنامه‌ی دوره‌ی قبل مطابقت داشته باشد. اگر قیمت‌های مربوط به فی‌تمام‌شده‌ی طلا، پلاتین یا نقره را ثبت نکنید، از فی‌های ابتدای دوره‌ تنظیمات سیستم، به‌عنوان فی‌ ابتدای دوره‌ی آن کالا استفاده می‌شود. نحوه کار در برنامه خرید و فروش طلا و سکه ی ما بدین صورت است که اگر فی واردشده در قسمت فی‌های ابتدای دوره‌ی تنظیمات سیستم دقیقا مطابق با فی تعدیل دوره‌ی گذشته تنظیم شده‌باشد، اطلاعات شما هیچ اشکالی از لحاظ حسابداری نخواهد داشت.

صفحه درج موجودی طلای ساده در نرم افزار خرید و فروش طلا
صفحه درج موجودی طلای ساده در نرم افزار خرید و فروش طلا

 

ثبت موجودی ابتدای دوره‌ سایر کالاها

از جمله مواردی که در ابتدای دوره مهم است، معرفی جزئیات کالاهابی است که به صورت امانی و یا جهت تعمیرات و مخراجکاری در اختیار دیگران هستند. برای معرفی کالاهای نزد مخراجی، جزئیات وزن و تعداد سنگ‌های کلی نزد مخراج‌کار مشخص میشود.

برای ثبت کالاهای تعمیراتی مشتریان که پیش از دوره به شما ارایه‌شده اند. و آنها را به واحدهای تعمیراتی سپرده و یا خود در حال تعمیر آنها هستید. به‌دلیل عدم دخالت مسایل مالی و حسابداری هنگام تنظیم مرحله‌ی اول، بدون آنکه نیازی به اجرای فرایندی متفاوت با ارسال کالای مشتریان به تعمیرات داشته باشید، از طریق فرایند ذکرشده جزئیات مشخصات کالاهای دریافتی از مشتریان جهت ارسال به تعمیرات مشخص می‌شوند. این کالاها حکم امانت‌های دریافتی از دیگران است. که در مرحله‌ی اول دخالتی در دارایی‌ها و بدهی‌های شما نداشته و در مرحله‌ی دوم در صورت دریافت اجرت و یا اضافه‌کردن کالایی به کالای تعمیری، در سرفصل درآمدها یا هزینه‌ها به‌گردش می‌آیند.

ثبت کالاهای امانی

کالاهایی که به‌‌صورت امانی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند از طریق گزینه‌ی تنظیم کالاهای امانی نزد دیگران در ابتدای دوره مشخص می‌شوند. نحوه کار در اپ خرید و فروش طلا ی ما بدین صورت است که در بخش‌های مربوط به تنظیم کالاهای پیش‌ازدوره‌ی تعمیرات و مخراجی، گزینه‌های متعددی تعبیه شده است و مطالعه‌ی راهنمایی‌های موجود در صفحات مربوطه، ثبت اطلاعات را آسان‌تر خواهد کرد. برای ثبت و معرفی کالاهایی که به‌صورت امانی از دیگران دریافت شده‌اند نیز گزینه‌ی تنظیم امانت‌های دریافتی از دیگران در ابتدای دوره استفاده می‌شود.

از اطلاعات این گزینه در قسمت موجودی کالاها صرفا برای اطلاع استفاده می‌شود. بدین معنی که هیچ تغییری در موجودی ابتدای دوره‌ی کالای انتخابی داده نشده و فقط یک ردیف ناموثر به گردش حساب کالا اضافه خواهد شد. امانت‌های دریافتی از دیگران علیرغم اینکه دارای یک سرفصل مستقل حسابداری نیست اما در حالت‌های متفاوت، در فی تمام‌شده‌ی کالای ابتدای دوره و کالاهای موجود موثر است.

 

ثبت حساب ابتدای دوره‌ اشخاص

هنگام ثبت پرونده برای یک شخص در برنامه طلا فروشی، بخش جداگانه‌ای به‌نام «ابتدای دوره» را مشاهده خواهید کرد. در نرم افزار خرید و فروش طلا و سکه ، برای هر کدام از حساب‌های چهارگانه‌ی یک شخص امکان تعیین ماهیت مانده‌حساب ابتدای دوره و مبلغ حساب ابتدای دوره وجود دارد. خیلی راحت کشوی مربوط به ماهیت مانده حساب را باز کرده و یکی از گزینه‌های بدهکار، بستانکار یا بی‌حساب را انتخاب کنید. پس از انتخاب ماهیت، مبلغ مانده‌حساب را نیز بنویسید. با این کار، اطلاعات بخش بدهکاران تجاری، تنخواه‌گردانان و بستانکاران تجاری ترازنامه ابتدای دوره‌ی شما تکمیل می‌شود.

در این بخش همچنین کشوی دیگری وجود دارد که راس روزهای بدهی یا طلب اشخاص را مشخص می‌کند. راس‌روزها صرفا برای اطلاع‌داشتن خودتان از وضعیت روزهایی‌ست که آن شخص به شما بدهکار بوده و یا از شما طلب داشته‌است. این گزینه در حسابداری رسمی اهمیتی ندارد اما در راس‌گیری از حساب اشخاص که هم در گزارشات مربوط به اشخاص و هم در جزئیات مشخصات یک شخص و هم در گزارشات حسابداری محاسبه وارایه می‌شود، بسیار تاثیرگذار است.

صفحه درج مشخصات یک شخص در نرم افزار خرید و فروش طلا
صفحه درج مشخصات یک شخص در نرم افزار خرید و فروش طلا

 

ثبت موجودی ابتدای دوره‌ نقدینگی

نقدینگی مجموعه‌ی سرفصل‌های «بانک»، «صندوق» و «تنخواه‌گردان» را شامل می‌شود. هنگام معرفی یک حساب بانکی امکان درج موجودی ابتدای دوره‌ ریالی و ارزی آن حساب فراهم است. اگر این گزینه تکمیل شود مبالغ نوشته‌شده در ترازنامه‌ی ابتدای دوره، در سرفصل بانک از مجموعه‌ی نقدینگی ثبت خواهد شد. همین مورد برای صندوق‌ها نیز وجود دارد با این تفاوت که مبالغ درج‌شده، سرفصل معین صندوق از سرفصل کل نقدینگی را تنظیم می‌کنند. اگر هنگام ثبت پرونده برای یک شخص تیپ حسابداری شخص را «تنخواه» تعریف کرده‌باشید هر مبلغی که در حساب بدهکاری ابتدای دوره‌ی وی ثبت کرده‌باشید، با سرفصل تنخواه در ترازنامه‌ی ابتدای دوره، حساب کل نقدینگی را معین می‌شود. صورت وضعیت نقدینگیدفتر ویژه‌ایست که جزئیات و کلیات گردش نقدینگی را در اختیار شما می‌گذارد.

 

ثبت موجودی ابتدای دوره‌ اسناد دریافتنی و پرداختنی

اسناد دریافتنی و پرداختنی همان چک‌های موجود اشخاص و شخصی‌ست که در ترازنامه‌ به‌ترتیب در قسمت دارایی‌ها و بدهی‌ها قید می‌شوند. چک‌هایی که از مشتریان دریافت می‌شوند و در ابتدای دوره‌ی مالی، در موسسه‌ی شما موجود هستند ، تحت عنوان چک‌های ابتدای دوره‌ی اشخاص به‌ثبت می‌رسند. این مساله برای چک‌هایی که قبل از شروع دوره به دیگران پرداخت شده‌اند و طی این دوره یا دوره‌های دیگر موعد سررسید آنها فرا می‌رسد نیز تکرار می‌شود. این چک‌ها به‌عنوان چک‌های ابتدای دوره‌ی شخصی به سیستم معرفی می‌شون. همچنین اگر چک اشخاص ابتدای دوره‌ای به بانک واگذار شده باشد و یا هنگام ثبت چک ابتدای دوره‌ی اشخاص سابقه و وضعیت ابتدای دوره‌ی چک «نزد بانک در ابتدای دوره» معرفی شده باشد، جمع مبلغ این چک و چک‌های مشابه در سرفصل «اسناد دریافتنی درجریان وصول» قید می‌شوند.

 

یادداشت آخرین حساب برداشت و سرمایه‌گذاری سهام‌داران

در نرم افزار خرید و فروش طلا و سکه، حساب برداشت و سرمایه‌گذاری سهامداران در سند اختتامیه‌ی دوره‌ی مالی گذشته، با حساب سرمایه بسته شده و با این سرفصل به ترازنامه انتقال می‌یابد. اما از آنجایی که بسیاری از سهامداران در پایان هر دوره‌ی مالی به تقسیم و تسهیم سرمایه نمی‌اندیشند باید راهی برای تشخیص وضعیت کلی برداشت و سرمایه‌گذاری آنها وجود داشته باشد تا علاوه بر سهمی که هر یک از سرمایه دارند میزان بدهی و طلب آنها به موسسه معلوم باشد. به همین منظور هنگام تنظیم مشخصات یک سهامدار بخشی برای یادداشت مانده‌ حساب برداشت و سرمایه‌گذاری آنها درنظر گرفته ‌شده‌است.

مانده حساب منقول سهام‌داران صرفا جهت اطلاع از وضعیت حساب آنها ثبت می‌شود. این مانده فقط در دفاتر مربوط به حساب سهام‌داران یافت خواهد شد و نمایان‌گر میزان کل برداشت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ایشان است. مجموع مانده‌‌ حساب‌های منقول در این صفحه، هیچ‌گونه تاثیری بر تراز مالی ابتدا و انتهای دوره حسابداری طلافروشی نخواهد گذاشت. و فقط با احتساب فی تعدیل ابتدای دوره در گزارش تسهیم سرمایه‌ی پایان دوره درج خواهد شد.

نمایی از صفحه تنظیم مشخصات سهامداردر نرم افزار خرید و فروش طلا و جواهر
نمایی از صفحه تنظیم مشخصات سهامداردر نرم افزار خرید و فروش طلا و جواهر

 

 

عناوین ثابت نرم افزار خرید و فروش طلا

عناوین ثابت مجموعه‌ای از شرح‌ها و نام‌های ثابتی‌ست که برای جلوگیری از نوشتن‌های مکرر، در جعبه‌های حاوی اطلاعات گزینشی در برنامه حسابداری طلا قرار داده می‌شوند. بجای نوشتن مکرر گزینه‌های مختلف، امکان انتخاب آنها از جعبه‌های حاوی اطلاعات فراهم می‌شود. گروه‌های مختلف مربوط به اشخاص، هزینه‌ها، درآمدها، خدمات دریافتی و پرداختی؛ نرخ‌های بازاریابان، روش‌های دریافت و پرداخت بانکی، فهرست بانک‌های مطرح، عناوین چک‌های دریافتی و پرداختی، نوع و نام کالاهای مختلف، نحوه‌ی تراش، رنگ و نحوه‌ی سوارشدن سنگ‌های جواهرات، جزئیات مشخصات انواع سکه، واحدهای شمارش کالا و خدمات، نام شهرهای مختلف با کدهای مخابراتی، موضوعات بانک جامع اطلاعات ، پیشوندهای نام اشخاص، نام ریگیری‌ها و موضوعات صندوق پستی از جمله مواردی هستند که در این قسمت ثبت و نگهداری می‌شوند.

نحوه کار در اپ ما بدین صورت است که گروهی از این عناوین مانند تیپ‌های کاری اشخاص، فقط در صفحه‌ی عناوین ثابت قابل تغییر هستند. و اگر در این صفحه موردی برای آنها ثبت نشده‌باشد، ضمن خالی‌بودن جعبه‌های مربوطه، امکان نوشتن مقادیر جدید هنگام ثبت اطلاعات و اسناد وجود ندارد. اکثر این عناوین دارای مقادیر پیش‌فرض هستند. که بازیافت آنها از طریق گزینه‌ی «برگردان مقادیر پیش‌فرض» ممکن می‌شود. همچنین هنگام ویرایش بعضی عناوین ثبت‌شده مانند تیپ‌ کاری اشخا ص، گزینه‌ای وجود دارد که تغییر انجام‌شده را در همه‌ی اسناد و اطلاعات پیشین انجام میدهد.

آخرین قیمت‌ها

قیمت کالاهای مختلف مرتبا در حال تغییر است. ثبت آخرین قیمت‌ها هنگام آگاهی یافتن از تغییرات قیمتی ضمن اینکه قدرت تجزیه و تحلیل شما را افزایش می‌دهد. و سبب به‌دست‌آوردن یک بایگانی کامل از جزئیات تغییرات قیمت کالاهای مختلف در نرم افزار خرید و فروش طلا ، سکه و جواهر خواهد شد. قیمت روز طلا در محاسبات حسابداری فروش استفاده می شود.

اما مهمترین وجه تنظیم آخرین قیمت‌ها، استفاده از آخرین قیمت‌های ثبت‌شده، هنگام ثبت فاکتورها و اسناد مختلف در برنامه طلا فروشی است. نحوه کار در اپ خرید و فروش طلا ی ما بدین صورت است که اگر آخرین قیمت‌ کالاها ثبت شده‌باشد و در تنظیمات سلیقه‌ای فروش اولویت به جستجو در آخرین قیمت‌ها داده شده باشد، هنگام ثبت فاکتور فروش، آخرین قیمت کالای انتخابی از پایگاه فراخوانی شده و به عنوان قیمت پیشنهادی نوشته می‌شود. البته قیمت طلا، پلاتین و ارز که در فاکتورهای معاملات و بعضی عملیات مورد استفاده قرار می‌گیرد، مرتبا از فهرست آخرین قیمت‌ها فراخوانی می‌شود. در آخرین قیمت‌ها، علاوه بر مواردی که ذکر شد امکان درج آخرین قیمت خدمات پرداختی و حتا دریافتی نیز فراهم است تا کاربران امکان تشخیص آخرین قیمت‌های انواع کالا و خدمات را داشته باشند.

ثبت اجرتهای دلاری

کاربری خاص برنامه مسبح به‌گونه‌ای است که امکان ثبت آخرین اجرت‌های دلاری انواع طلا و جواهر وجود دارد. این اجرت‌ها براساس کد کالا و یا نام سازنده محصول معلوم می‌شوند. همچنین امکان ثبت قیمت دلاری یا ریالی برحسب اوریج برای سنگ‌ های وزنی و تعدادی وجود دارد. ثبت قیمت براساس دلار باعث می‌شود که هرگاه قیمت روز دلار یا ارز پایه برنامه تغییر کرد این اجرت‌ها و قیمت‌ها و در پی آن قیمت تمام‌شده و اتیکت جواهرات مرتبط با آنها نیز تغییر کرده و به‌روز شود.

نمایی از صفحه آخرین قیمت ها در برنامه حسابداری مسبح ماندگار
نمایی از صفحه آخرین قیمت ها در برنامه حسابداری مسبح ماندگار

 

 

دفاتر فی و اجرت در نرم افزار خرید و فروش طلا

آبکاران، واحدهای تعمیراتی و مخراجکاران معمولا از اجرت‌ها و فی‌های مشخصی برای ارایه‌ خدمات استفاده می‌کنند. ثبت این فی‌ها در نرم افزار خرید و فروش طلا ، جواهر و سکه ، ضمن آسان‌کردن ثبت عملیات مربوطه، نقش حافظه‌ای مطمئن و منطقی را ایفا می‌کند. نحوه کار در اپ ما بدین صورت است که در دفاتر فی و اجرت، امکان ثبت اجرت آبکاری و تعمیرات یک نوع کالا توسط آبکاران یا تعمیراتی‌های مختلف در بخش‌های مختلف وجود دارد. در دفتر اجرت مخراج‌کاری، می‌توان مشخص کرد که یک مخراجی ، یک سنگ با نوع وتراش مشخص را به چه قیمتی سوار می‌کند. همچنین می‌توان نحوه‌ی سوارکردن سنگ و قیمت هر روش را به‌صورت جداگانه به‌ثبت رساند.

ساختار مشترک فاکتورهای برنامه

به‌ دلیل همسان بودن صفحات و تقسیم‌بندی شدن فرایندها، آشنایی با سازوکار برنامه مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید. در این قسمت به نکات کلیدی و قابلیت‌های ریزی اشاره می‌شود که ‌در همه فاکتورهای برنامه مشترک بوده و روش کلی کار با نرم افزار خرید و فروش طلا ، جواهر و سکه را آشکار می‌کند.

 

صفحه‌ی مخصوص ثبت و ویرایش کالاها

صفحه‌ی مخصوص ثبت کالاها، ضمن تفکیک کالاها و خدمات ، امکان انتخاب آنها را از فهرست موجودی کالاها و محصولات فراهم می‌کند. گزینه‌های قابل‌تنظیم در تنظیمات سلیقه‌ای فروش از برنامه حسابداری  طلا فروشی، نحوه‌ی انتخاب کالا از فهرست موجودی کالاها را مشخص می‌کند. اینکه درصورت انتخاب یک کالا همه‌ی موجودی وزن یا تعداد آن در قسمت‌های مربوطه به‌صورت پیش‌فرض درج شود و یا اینکه عدد یک گذاشته شود و یا اینکه قبل از نمایش صفحه به فهرست موجودی‌های کالا واردشود، از جمله‌ی این انتخاب‌ها هستند. نحوه کار در اپ خرید و فروش طلا ی ما بدین صورت است که پس از انتخاب کالا و نمایان شدن علامت تائید زردرنگ در سمت راست صفحه، بخش مربوط به کالا و خدمات فعال شده و امکان درج قیمت و ثبت تخفیف موردی مربوط به کالا فراهم می‌گردد.

نمایی از صفحه انتخاب انواع کالا جهت فروش در نرم افزار خرید و فروش طلا
نمایی از صفحه انتخاب انواع کالا جهت فروش در نرم افزار خرید و فروش طلا و سکه

روشهای فراخوانی کالاها در نرم افزار خرید و فروش طلا

لازم به ذکراست که در نرم افزار خرید و فروش طلا و جواهرات ، برای دستیابی به کالا حتما نیازی به بازکردن فهرست موجودی کالا نیست. اگر کد کالای موردنظر خود را به‌صورت دستی و یا با بارکدخوان در قسمت مربوطه وارد کنید، مشخصات کامل کالا فراخوانی میشود. و علامت تائید آشکار می‌گردد. درصورت فشاردادن کلید «ثبت ردیف» کالای انتخابی در فاکتور ثبت شده و صفحه‌ بسته می‌شود. درصورت کلیک بر کلید «ثبت ردیف و بعدی» پس از ثبت کالا در فاکتور، صفحه‌ی مخصوص کالاهای صادره،‌ آماده‌ی ثبت کالای دیگری خواهد شد. دربالای صفحه چند کلید وجود دارد که می‌توان بدون رجوع به فاکتور، ردیف‌های کالای ثبت‌شده در آن را مرور کرد. یکی از آنها را حذف و یا پس از ویرایش، دوباره ثبت نمود.

 

صفحه دریافت و پرداخت وجه در نرم افزار خرید و فروش طلا

این صفحه نیز یکی دیگر از صفحات پرمراجعه‌ی برنامه است. در کلیه‌ی فاکتورهایی که گزینه‌ی دریافت و پرداخت وجه وجود دارد هنگام درج یا ویرایش ردیف جدید این صفحه ظاهر می‌شود. در این صفحه امکان دریافت یا پرداخت وجه‌نقدی، وجه‌بانکی، کالا و انواع چک فراهم است. ضمن آنکه می‌توان دریافت‌ها و پرداخت‌های انجام‌شده توسط سهام‌داران یا تنخواه‌گردانان را نیز از طریق این صفحه تنظیم کرد. هنگام مرجوعی یا پشت‌نویسی چک‌های شخصی و یا موقع مرجوع‌کردن چک‌های دریافتی از اشخاص و یا مرجوع کردن‌ چک‌های خرج‌شده، کلید جدیدی ظاهر میشود. این کلید شما را به فهرست چک‌های موجود یا پرداخت‌شده در برنامه خرید و فروش طلا راهنمایی کرده و امکان انتخاب چک را فعال می‌کند. ضمن اینکه با ثبت شماره‌سریال چک‌ها به‌صورت دستی نیز چک موردنظر فراخوانی شده و امکان انتخاب آن فراهم می‌شود.

روش های دریافت و پرداخت وجه

در این صفحه و در زیر پنجره‌ی مربوط به مبلغ وجه دریافتی و پرداختی، گزینه‌ای با نام «پولی‌ شود؟» وجود دارد. وظیفه‌ی این گزینه پولی‌کردن مبلغ دریافتی یا پرداختی و تبدیل آن به معادل وزن طلای ۷۵۰ یا معادل دلاری آن طبق قیمت توافقی با مشتری است. با این حساب وجهی که دریافت می‌شود در صندوق، بانک و سایرسرفصل‌های مربوطه گردش یافته و به‌جای گردش‌یافتن در حساب ارزی یا ریالی شخص در حساب طلای ۷۵۰ یا حساب ارزی وی ظاهر می‌شود.

 

مرجوعی فروش و پرداخت در نرم افزار خرید و فروش طلا

همانطور که ذکر شد قابلیت‌های مشابه ای در فاکتورهای خرید و فروش وجود دارد. برای فاکتورهای مرجوعی فروش و پرداخت، هنگام کلیک بر کلید «درج ردیف» در بخش کالا وخدمات، سه‌گزینه‌ی متفاوتظاهر می‌شود. درصورت انتخاب گزینه‌ی اول می‌توان یک فاکتور فروش را انتخاب کرده و کلیه‌ی اجزاء آن را مرجوع کرد. هنگام انتخاب فاکتور فروش بخشی ظاهر می‌شود که جزئیات موارد قابل ارجاع را در اختیار شما می‌گذارد. از طریق این گزینه همچنین می‌توان فاکتورهای فروش یا پرداختی که در دوره‌های مالی پیشین ثبت‌شده‌اند را فراخوانی کرده و بدون نیاز به ثبت مجدد جزئیات آن، آنها را مرجوع کرد. در نرم افزار خرید و فروش طلا و سکه امکان محدودسازی فهرست فاکتورها براساس نام مشتری نیز فراهم است.

روش های برگشت از فروش در برنامه حسابداری طلا مسبح

دو گزینه‌ دیگر صفحه‌ مخصوص کالاهای صادره با قید نمایش کالاهای موجود و ناموجود و صفحه‌ی مخصوص کالاهای وارده با امکان انتخاب کالا از دوره‌های پیشین و انتخاب کلیشه‌ای آنها را فراهم می‌کنند. با این گزینه‌ها مرجوع‌کردن یک فاکتور و یا یک کالا به‌ راحتی و براساس دوره‌های مالی فهرست‌شده در منوی ابتدایی برنامه ممکن می‌شود.

 

تنظیم اسناد ارزی در نرم افزار خرید و فروش طلا

وقتی از ویژگی ارزی نرم افزار خرید و فروش طلا و جواهرات مسبح برخوردار باشید، قابلیتهای بیشتری به برنامه اضافه میشود. در پنجره‌ سمت راست فاکتورهای معاملات و حسابرسی، فاکتورهای هزینه و درآمد، فاکتورهای برداشت و سرمایه‌گذاری، اسناد خزانه‌داری و فاکتورهای بخش امانات دریافتی و پرداختی؛ جعبه‌ای مطابق با شکل زیر ظاهر می‌شود.  و امکان انتخاب نوع‌ ارز آن فرایند را ممکن می‌سازد. با انتخاب نوع ارز کلیه‌ی پنجره‌هایی که اطلاعات مربوط به مبالغ را ثبت می‌کنند به یک‌باره تغییر کرده و آماده‌ درج اطلاعات با ارز انتخابی خواهند شد. برای مشاهده‌ اسناد ارزی، بایستی در فهرست اسناد مربوطه و از بالای صفحات، از جعبه‌ی حاوی واحدهای ارزی ارز دلخواه را انتخاب کرد. این ارز در تنظیمات اولیه نرم افزار قابل تنظیم و تغییر است.

روش انتخاب ارز موردنظر در برنامه حسابداری مسبح ماندگار

 

قطعی‌کردن امانات پرداختی و دریافتی

برای قطعی‌کردن امانات پرداختی، یک فاکتور فروش یا پرداخت جدید باز کرده و کالای موردنظر را از دفتر موجودی امانی نزد دیگران انتخاب نمائید. قطعی‌کردن موجودی امانی پرداختی از طریق دفتر امانات پرداختی و با استفاده از گزینه‌ی درج‌شده در قسمت «عملیات مرتبط» نیز ممکن است. با این خصوصیت می‌توان ردیف‌های مختلفی از کالاهای امانی نرم افزار خرید و فروش طلا را انتخاب نمود. و همزمان آنها را قطعی فروش یا پرداخت کرد. قطعی‌کردن خرید یا دریافت امانات دریافتی نیز همینگونه است. به همین روش و از طریق دفتر امانات دریافتی و یا بازکردن فاکتور خرید یا دریافت و فشاردادن کلید Ctrl+Insert به مقصود موردنظر نایل شد.

 

شماره‌ی دوم در فاکتورها

گزینه‌ای در سمت راست اکثر فاکتورهای سیستم و حتی برگه‌های عملیات مخراجکاری و تعمیرات وجود دارد که تحت عنوان «شماره‌ی دوم» معرفی شده‌است. در برنامه خرید و فروش طلا پرکردن این قسمت اختیاری‌ست. اما به‌صورت پیش‌فرض شماره‌ی سری مربوط به مشتری است که تعداد فاکتورها یا عملیات پیشین آن مشتری را تا زمان ثبت عملیات جدید مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال پس از انتخاب یک مشتری در فاکتور فروش، نرم افزار حسابداری مسبح به‌صورت اتوماتیک فاکتورهای فروش پیشین مشتری را بررسی میکند. مجموع فاکتورهای فروش مشتری را پیداکرده، آنرا به‌ اضافه‌ عدد یک کرده و عدد به‌دست‌آمده را در قسمت «شماره‌ی دوم» ثبت می‌کند. تغییر این شماره در اختیار شماست.

 

ثبت نهایی فاکتورها و اسناد در نرم افزار خرید و فروش طلا و سکه

در کلیه‌ فاکتورها و برگه‌های ثبت عملیات در برنامه خرید و فروش طلا، کلیدهای مشابهی در بالای صفحه و سمت راست صفحات وجود دارد. این کلیدها وظیفه‌ ثبت نهایی اسناد را برعهده دارند. پس از تنظیم اجزاء یک فاکتور، بایستی آن سند در پایگاه اطلاعات ثبت شود. در فاکتور با فشار دادن کلید «ثبت و خروج» اطلاعات ذخیره شده و صفحه فاکتور بسته میشود.. کلید «ثبت واعلام»  امکان چاپ، ایمیل، ویرایش مجدد یا حذف آن فاکتور را ممکن می‌سازد. شماره‌ی سریال هر فاکتور یا عملیات پس از ثبت آن به فاکتور اختصاص داده‌شده و نمایان می‌شود.

در بالای صفحات بااستفاده از کلیدهای بعدی و قبلی می‌توان اسناد ثبت‌شده در سیستم را براساس سطح دسترسی تعریف‌شده برای هر کاربر مرور کرد. و برحسب ضرورت و نیاز به‌چاپ، نسبت به حذف یا ویرایش مجدد آنها اقدام نمود. با فشار دادن کلید «فاکتور جدید» همه موارد ثبت‌نشده‌ سند لغو میشود ، صفحه پاکسازی شده و برای ثبت اطلاعات جدید آماده می‌شود. کلید popup menu در صفحه‌ی فاکتورها و اسناد فعال بوده و کلیه‌ی گزینه‌های قابل انتخاب را در یک منو دراختیار شما قرار می‌دهد.

نوار بالای فاکتورها در نرم افزار خرید و فروش طلا

برای آشنایی بیشتر با برنامه صفحه معرفی کامل برنامه را ببینید. همچنین جهت خرید به بخش فروشگاه مراجعه فرمائید.

شرکت اشراق رایانه  نرم افزار خرید و فروش طلا و جواهر مسبح ماندگار را به بهترین وجهی پشتیبانی می‌کند.

فهرست