نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

گزارشات و دفاتر حسابداری برنامه مسبح

نرم افزار حسابداری طلا و جواهر فروشی مسبح ماندگار گزارشات بسیار متنوعی دارد که در صفحات مختلف ارایه میشوند. این گزارشات برای انواع موجودی کالا از قبیل جواهر ، انواع طلا ، پلاتین ، نقره ، سنگ ، ساعت ، موجودی ارزی ، سکه و سایر موجودی های جنسی به شکل‌های مختلفی وجود دارد. در کنار اینها برای کلیه سرفصل‌های تفصیلی برنامه یک دفتر حسابداری وجود دارد که همین دفتر حسابداری خود شامل گزارش‌های ریز و ترکیبی بسیاری است. در این بخش به گزارشات و دفاتر حسابداری و انبارداری برنامه پرداخته‌ایم.

» جداول و فهرست‌های برنامه
» دفاتر حسابداری
» گزارشات حسابداری
» گزارشــات فروش و پرداخت
» گزارشات ویژه و مخصوص نگارش ۸
» گزارشات تولید و سفارشات و مخراجکاری
» دفاتر کل و معین و روزنامه
» سایر گزارشات

 

صفحه صورت کلی گزارشات نرم افزار حسابداری طلا فروشی
صفحه صورت کلی گزارشات نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، ساعت و جواهر فروشی

 

جداول و فهرست‌های برنامه

همان‌طور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، هر فهرست دربرگیرنده‌ی قابلیت‌ها و امکانات فراوانی است. در شکل زیر به‌عنوان نمونه صفحه‌ موجودی جواهرات را نمایش داده‌ایم. کلیدهای نمایش تصویر ، جستجوی تاریخ ، فیلترکردن فهرست و گزینه‌ جستجوهای متعدد در پائین صفحه فعال هستند. با این اوصاف یافتن یک ردیف جواهر یا ساعت یا نقره در نرم افزار حسابداری طلا فروشی به راحتی ممکن است. و با استفاده از فرایندهای جستجوی سریع یا جستجوی ترکیبی با نوشتن سریع قسمتی از نام هریک از کالاها ، اطلاعات مربوطه فهرست میشوند.

نمایی از صفحه موجودی جواهرات جهت مرور امکانات و قابلیت‌های نرم افزار حسابداری طلا ، جواهر ، نقره و ساعت فروشی
نمایی از صفحه موجودی جواهرات جهت مرور امکانات و قابلیت‌های نرم افزار حسابداری طلا ، جواهر ، نقره و ساعت فروشی

 

در سمت راست این فهرست بخشی وجود دارد که امکان چاپ اطلاعات یا تبدیل اطلاعات به فایل‌های html ، excel و سایر فایل‌ها را فراهم می‌کند. همه فهرست‌های برنامه را می‌توان مدیریت کرد و ستون‌های جدیدی به دلخواه خود به آنها افزود. ردیف‌های موجود را می‌توان از لحاظ نوع مرتب‌سازی، اندازه، ترکیب رنگ، نحوه نمایش اعداد و گزینه‌های متعدد دیگر تنظیم کرد. و فرمت نهایی را ذخیره و همیشگی کرد. جداول و فهرست‌های ما با هر شکل و فونتی که شما انتخاب کنید طراحی و چاپ می‌شوند. ضمن آنکه تبدیل آنها به html نیز دقیقا مطابق با طراحی و سلیقه شما خواهد بود.

نمودارهای نرم افزار حسابداری طلا و جواهر فروشی

از گزینه‌های بسیار کارآمد برنامه تبدیل اطلاعات فهرست‌ها یا جداول به نمودار است. ما در بخش‌های چگونگی تحلیل اطلاعات با نمودار و نمودارهای پیش‌فرض به تفصیل درباره آنها نوشته ایم. در فقط قابل ذکر است که نمودارها با چهار روش تفکیک اطلاعات ، تفکیک بازه‌های زمانی ، آمارهای کلی و  سنجش نسبت‌ها قابل طراحی و تولید هستند. امکانات متعددی در تنظیم نمودار جدید وجود دارد که اطلاعات محورهای افقی و عمودی را می‌توانید برحسب ستون‌های دلخواه جداول تنظیم کنید. نمودارها در اشکال و ابعاد مختلفی و به صورت خطی ، استوانه‌ای ، ناحیه‌ای و.. تهیه شده و قابلیت تغییر رنگ ، اندازه، زاویه و ابعاد را دارد. نمودارهای تولیدشده را می‌توان ذخیره کرده و رجوع به آنها را آسان نمود. تهیه نمودار جدید برای همه بخش‌های سیستم و هر بخشی که دارای فهرست باشد قابل انجام است. (فهرست نمودارهای  برنامه حسابداری طلا)

دفاتر حسابداری

در نرم افزار حسابداری طلا و جواهر فروشی مسبح ماندگار برای هرکدام از سرفصل‌های تفصیلی یک دفتر حسابداری وجود دارد. این دفاتر علاوه بر داشتن خصوصیات جداول و فهرست‌ها و امکانات چاپ ، تبدیل و طراحی فهرست، توانایی بازتولید گزارشات متعدد براساس محتواهای مختلف را دارند. برای کالاهای مختلف به دلیل تفاوت خصوصیات آنها دفاتر مختلفی درنظر گرفته ایم.

دفتر حساب جواهرات در برنامه مسبح ماندگار
دفتر حساب جواهرات در نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، جواهر و ساعت فروشی مسبح ماندگار

 

در سمت چپ و بالای دفتر ، انواع و اقسام تفکیکات و محدوده‌گذاری برای گردش کارت جواهر ، کاردکس جواهر و سود و زیان جواهر وجود دارد. همچنین امکان مشاهده سریع دوره‌های مالی گذشته و گردش این کالا در آن دوره‌ها نیز به راحتی و به سرعت میسر است. در سمت راست همه دفاتر حسابداری گزینه‌ تنظیم مجدد محدوده گزارش وجود دارد. از طریق این گزینه می‌توان این دفتر را برای محدوده‌های مختلفی از انواع جواهرات بازتولید کرد. و یا اینکه فاکتورهای ریالی و ارزی مرتبط با آنها را محدود نمود. همچنین امکان آن وجود دارد که محدوده‌ی فاکتورهای مرتبط با جواهرات را نیز براساس نوع فاکتورهای وارده ، صادره و مرجوعی و به تفکیک ریز عملیات هرکدام از نو بازسازی کرد.

دفتر حساب کالاها

در برنامه حسابداری جواهر فروشی برای انواع طلا ، پلاتین و نقره ساده و پایه  و نیز موجودی تولید، دفتر حسابداری مخصوصی وجود دارد. که کارت کالا ، کاردکس کالا و سود و زیان ناویژه هر کالا را ارایه می‌کند. در کنار آن برای اینگونه طلاها هم پارامتر وزن و هم پارامتر تعداد به عنوان مقادیر ورودی و خروجی نمایش داده شده و در گزارش کاردکس علاوه بر نمایش مانده وزن و تعداد، کاردکس اجرت گرمی، اجرت درصدی و فی طلا یا پلاتین یا نقره هر ردیف از گردش عملیات کالا را نیز مشخص می‌کند.

برای انواع طلای خام و پلاتینیوم همین دفاتر حسابداری وجود دارد و فقط پارامتر وزن وارده، صادره و مانده آنها نمایش داده می‌شود . تعداد سکه‌ها و تعداد سنگ‌های تعدادی در دفتر حساب سکه و سنگ‌ تعدادی نمایش داده میشود. و وزن سنگ‌های قیراتی نیز در دفتر حساب سنگ‌های وزنی نمایان می‌شود. برای دفتر حساب ساعت پارامتر تعداد آن کنترل می‌شود و برای ارزها و موجودی‌های جانبی پارامتر مقدار آنها با ۳ رقم اعشار مشخص می‌شود.

منوی تنظیم مجدد محدوده گزارش در دفتر حساب اشخاص از نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، جواهر و ساعت فروشی مسبح ماندگار
منوی تنظیم مجدد محدوده گزارش در دفتر حساب اشخاص 

 

سایر دفاتر حساب برنامه

برای سایر حساب‌های تفصیلی نیز دفاتر مخصوصی در نظر گرفته شده است. در دفتر حساب اشخاص در دو بخش جداگانه صورت کلی عملکرد (براساس مانده فاکتورها) و صورت ریز عملکرد یک شخص (براساس جزئیات فاکتورها) ارایه می‌شود. هرکدام از این گزارشات را می‌توان به عناوین مختلف محدود کرد. مانده حساب بدهکاری و بستانکاری هر چهار حساب ریالی ، طلایی ، نقره ای یا پلاتین و ارزی شخص در این گزارش به همراه شرح عملکرد وی آورده می‌شود. می‌توان گزارش را محدود کرد و مانده حساب ارزش دفتری شخص را یافت.

دیگر دفاتر حسابداری برنامه بدین عناوین هستند: دفتر حساب سهامداران ، دفتر حساب بانک‌ها ، دفتر حساب صندوق‌ها، دفتر حساب درآمدها، دفتر حساب هزینه‌ها، دفتر حساب اسناد پرداختنی (چک‌های شخصی) ، دفتر حساب اسناد دریافتنی (چک‌های اشخاص) ، دفتر حساب خدمات دریافتی و دفتر حساب خدمات پرداختی. هر کدام از این دفاتر یا به‌صورت مجموع چهار حساب کنترل شده یا مانند دفتر بانک و صندوق فقط براساس گردش و مانده حساب بدهی یا طلب ارزی و ریالی تفکیک و نمایش داده می‌شوند.

گزارشات حسابداری نرم افزار حسابداری جواهر فروشی

این گزارش، مجموعه‌ای از گزارشات مالی و حسابداری است که ترازنامه ، سود و زیان و دارایی‌های جنسی را به‌صورت گردش کلی یا تشریحی و با امکان محدودسازی‌های متعدد در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

فهرست گزارشات حسابداری در نرم افزار جواهر ، نقره ، طلا و ساعت فروشی مسبح ماندگار
فهرست گزارشات حسابداری در نرم افزار جواهر ، نقره ، طلا و ساعت فروشی مسبح ماندگار

 

اولین گزارش این صفحه خود یک گزارش کامل و چند صفحه‌ای است که در بخش مجموعه گزارشات حسابداری به آن پرداخته شده است. برای این گزارش امکان ذخیره و بازیابی به‌صورت جداگانه فراهم است. امکان محدودسازی تاریخ پایان‌دوره‌ی عملکرد وجود دارد تا بتوان به گزارشات مالی و ترازهای ماهیانه و میان‌دوره‌ای دسترسی داشت. پس از تهیه‌ی گزارش، صفحه‌ای با هشت بخش مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد. سند خلاصه، سود وزیان، سود و زیان تعدیل، ترازنامه، تسهیم سرمایه، تراز ابتدای دوره، پیوست دارایی‌های جنسی و سند تعدیل بخش‌های مختلف این دفتر را تشکیل می‌دهند. در برنامه سعی شده‌است که حتا ریال‌های حاصل از خرده‌تفاوت‌های تبدیلات حساب اشخاصنیز محاسبه شده و حساب‌های نهایی اختلافی نداشته باشند.

سند تعدیل

برای محاسبات دقیق حسابداری و آگاهی‌یافتن کاربران از سود و زیان واقعی خود، در گزارشات حسابداری نرم افزار طلا و جواهر فروشی مسبح سندی تحت عنوان «سند تعدیل» وجود دارد. این سند اختلاف مانده حساب ارزش دفتری اشخاص، صندوق‌ها، بانک‌ها، اسناد ارزی دریافتی و پرداختی و حساب برداشت و سرمایه‌گذاری سهامداران را با ارزش انتهای دوره‌ی حساب‌های طلایی، پلاتین و ارزی آنها حساب میکند. و معادل اختلاف به‌دست‌آمده را در سرفصلی تحت عنوان «سود و زیان حاصل از تعدیل عملکرد» از سرفصل‌های حساب سرمایه وارد می‌کند. ارزش انتهای دوره‌ی حساب‌های طلایی، پلاتین، نقره و ارزی پایان دوره از ضرب فی تعدیل قیدشده در گزارش در مقدار مانده‌حساب‌ها به‌دست می‌آید. قابل ذکر است که کلیه‌ی حساب‌های هزینه و درآمد صرفا براساس حساب ارزش دفتری آنها به حساب «سود و زیان دوره‌ی عملکرد» وارد میشوند و در محاسبات سند تعدیل نقشی ندارند.

سند خلاصه‌ی حسابداری

سند خلاصه‌ی حسابداری دربرگیرنده‌ی کلیه‌ی سرفصل‌های کل، معین و تفصیلی همه‌ی گروه‌های ترازنامه‌ای اعم از دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، قیمت تمام‌شده‌ی کالا و خدمات، هزینه‌ها و درآمدها است. امکان نمایش محتویات این سند براساس هریک از سرفصل‌های کل، معین و تفصیلی فراهم است. ضمن آنکه تعداد حساب‌های درگردش تفصیلی‌ها در صورت نمایش سند براساس شرح تفصیلی و تعداد سرفصل‌های تفصیلی موجود در گروه ترازنامه، حساب کل یا معین نیزنمایش داده می‌شود.

حساب سود و زیان ویژه‌ی دوره‌ی عملکرد

در بخش سود و زیان کلیه‌ی سرفصل‌های قیمت تمام‌شده‌ی کالا وخدمات، هزینه‌ها، مرجوعی هزینه‌ها، درآمدها و مرجوعی درآمدها حضور دارند. سود و زیان ویژه‌ی دوره‌ی عملکرد، گام به‌گام با سرفصل فروش شروع شده و پس از کسر خریدها و موجودی ابتدای دوره، با اضافه‌کردن موجودی پایان‌دوره، قیمت تمام‌شده‌ی کالا و خدمات را محاسبه می‌کند. سود و زیان ناویژه پس از درج هر ردیف معلوم می‌شود و تعداد کالاهای محاسبه‌شده و یا ردیف‌های درگردش آن اعلام می‌گردد. خط آخر گزارش، پس از کسر هزینه‌ها از قیمت تمام‌شده‌ی کالا و خدمات و اضافه‌کردن درآمدها؛ سود و زیان ویژه‌ی دوره‌ی عملکرد را آشکار می‌‌سازد.

تزازنامه‌‌ی ویژه‌ی دوره‌ی عملکرد

در مجموعه‌ گزارشات حسابداری، «ترازنامه‌ی ویژه‌ی دوره‌ی عملکرد» و «ترازنامه‌ی ویژه‌ی ابتدای دوره‌ی عملکرد» ارایه می‌شوند. هرچند فرم استاندارد ترازنامه‌ها، نمایش اقلام با سرفصل‌های کل آنهاست اما در این گزارش، امکان نمایش ترازنامه‌ها، براساس گروه حسابداری، سرفصل کل، سرفصل معین و سرفصل تفصیلی نیز وجود دارد. در کنار این موارد، مقادیر تعدیل‌شده در برابر مبالغ نهایی نهایی نیز درج میشوند. همچنین در همین پکیج، گزارشی با نام «تسهیم سرمایه» وجود دارد که پس از بدست آمدن حساب سرمایه و مشخص‌شدن میزان برداشت و سرمایه‌گذاری سهامداران، براساس درصد سهم آنها از سرمایه و پس از کسر مبالغ برداشتی و اضافه‌کردن سرمایه‌گذاری طی‌دوره‌ی عملکرد، «مانده‌حساب نهایی تسهیم» هر یک از سهامداران مشخص میشود. این گزارش برای مواقعی که شرکاء قصد تسهیم‌ سرمایه و  بستن حساب دوره‌ی عملکرد را داشته باشند، کارآیی زیادی می‌یابد.

سایر گزارشات حسابداری

دو آیتم حساب سود و زیان دوره‌ای و گردش حساب دارایی‌های جنسی به همان صفحه‌ی گزارشات حسابداری متصل شده و فقط تهیه این گزارش را سریع‌تر و محدوتر می‌کنند. گزارش صورت کامل دارایی‌های جنسی پس از ساخت صورت کلی مانده‌ی وزن، مقدار، وزن ۷۵۰ ، اجرت گرمی، اجرت درصدی قیمت تمام‌شده و قیمت روز انواع موجودی‌های جنسی، آنها را در ردیف‌های مجزا مشخص میکند و جمع نهایی را نمایش می‌دهد. ترازنامه‌ ریالی یا دلاری (بر اساس واحد اصلی سیستم) پایان دوره، کلیه اقلام دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه موجود را براساس فی روز انوع طلا ، پلاتین ، نقره و دلار به واحد اصلی سیستم تبدیل میکند. و جمع‌های نهایی را نمایش می‌دهد.

گـــزارش خلاصه‌ی گردش حساب‌های دوره‌ای نیز یک گزارش کلان و جامع است. این گزارش امکان تهیه صورت عملکرد دوره‌ای اشخاص، کالاها، هزینه‌ها، درآمدها، حساب سود و زیان فروش و پرداخت و خلاصه‌ی عملکرد تعمیرات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. محاسبه‌ سود و زیان می‌تواند براساس قیمت روز فاکتورشده و یا قیمت تمام‌شده‌ی خرید باشد. برای این گزارش نیز متنی مستقل نوشته و ارایه کرده‌ایم. گزارش مقایسه‌ای اقلام ترازنامه نیز یک گزارش ویژه است که وضعیت ترازنامه در مقاطع زمانی متفاوت را نمایش میدهد. و امکان تشکیل نمودارهای مقایسه‌ای چندگانه و خطی را فراهم می‌کند.

گزارشات فروش و پرداخت

 گزارش فروش و پرداخت در نرم افزار حسابداری طلا ، ساعت و جواهر فروشی مسبح ماندگار، مجموعه‌ای از گزارشات مرتبط با عملیات فروش و پرداخت به همراه مرجوعی آنهاست که تحلیل عملکرد فروش موسسه به روش‌های مختلف را برعهده دارد.

صفحه گزارشات فروش و پرداخت نرم افزار حسابداری طلا ، جواهر ، نقره و ساعت فروشی
صفحه گزارشات فروش و پرداخت نرم افزار حسابداری طلا ، جواهر ، نقره و ساعت فروشی

 

گزارش سود و زیان ناویژه‌ حاصل از فروش کالاها یک گزارش کاربردی و پراستفاده است. پس از بررسی فاکتورهای فروش ، پرداخت ، مرجوعی یا ترکیب آنها، مبلغ فاکتورشده و قیمت تمام‌شده‌ی ردیف‌های کالا در فاکتورها مشخص میشود. اختلاف حاصل از این قیمت‌ها را در قالب‌ ستون‌های سود و زیان نمایان می‌شود. محاسبه قیمت تمام‌شده در برنامه حسابداری طلا ، جواهر ، نقره و ساعت فروشی براساس یکی از روش‌های میانگین ، میانگین موزون و یا FIFO انجام می‌شود. گزارشات تفکیکی فروش و پرداخت، فهرست اقلام فروش‌رفته را به‌تفکیک تنظیم‌کنندگان، خریداران، تیپ خریداران، نوع کالاها و سایر کدهای ناویژه و براساس مشخصات تفصیلی یا خلاصه انجام میدهد. همانطور که در شکل فوق قابل مشاهده است امکان محدود سازی گزارش براساس پارامترهای متعدد و فراوان فراهم است.

گزارشات ویژه نرم افزار حسابداری جواهر فروشی

 گزارشات ویژه در نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، ساعت و جواهر فروشی مسبح ماندگار، در دو صفحه مجزا و تحت عناوین گزارشات ویژه و گزارشات مخصوص نگارش یازده وظیفه تحلیل عملکردهای کالاها ، حساب‌های گرمی و ریالی ، صورت خریدهای یک شخص طی دوره‌های مالی متعدد، صورت کسورات مخراجکاری ،‌ آبکاری و تعمیرات و گزارشات فراوان براساس کانترهای تعبیه‌شده در کالاها را مطابق با شکل زیر برعهده دارند. عناوین کلی این گزارشات بدین شرح است:

گزارش تفکیکی و تشریحی ِ جزئیات کارکرد (دفتر مخصوص) ، صورت خلاصه عملکرد حساب کالاها ، صورت واقعی و نحوه‌ی تنظیم مانده حساب فاکتورها ، صورت تفکیکی و تحلیلی گردش حساب طلای ۷۵۰ ، صورت تفکیکی و تحلیلی گردش حساب پلاتین ۱۰۰۰ ، صورت تفکیکی و تحلیلی گردش حساب ارزی ، صورت اجرت‌های درصدی دریافتی و پرداختی ، گزارش ویژه‌ی فروش جواهرات بر اساس آخرین قیمت‌ سنگ‌ها ، گزارش ویژه‌ی فروش اجرت ساخت بر اساس آخرین قیمت‌‌ها‌ ، صورت تغییر کدهای ناویژه – تهیه در اکسل .

گزارشات تولید و سفارشات و مخراجکاری

 این گزارشات در نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، ساعت و جواهر فروشی مسبح ماندگار، در دو صفحه مجزا و تحت عناوین گزارشات تولید و سفارشات و گزارشات مخراجکاری وظیفه تحلیل عملکردهای تولید، سفارشات و مخراجکاری را برعهده دارند. عناوین کلی این گزارشات بدین شرح است:

گزارش سفارشات و فروش‌ یا پرداخت‌های مرتبط ، گزارش سفارشات و تولیدهای هم ‌‌دسته ، گزارش ویژه از گردش کالاها در خطوط تولید ، فرم ویژه‌ی تولید روزانه به‌تفکیک وزن‌های ورودی و خروجی ، فهرست قطعات و کارهایی که چک نهایی شده‌اند ، زمان صرف‌شده برای تولید هر قطعه ، گزارش رنگی از وضعیت قطعات خطوط تولید ، گزارش نسبت قطعات یا کارهای یک‌مرحله‌ای به چندمرحله‌ای ، سنگ‌های سوارشده به تفکیک نوع و تراش ، صورت کامل سنگ‌های سوارشده ، جزئیات خرید و مخراجی پایه‌ها (تهیه در اکسل) ، آلبوم ‌عکس ویژه‌ی مخراجی یا مخراجکاران ، جزئیات ارسال‌های در دست مخراجی ، صورت کالاها در دست مخراجی – ارسال‌ با پایه ، صورت مخراج‌کاری‌های نیازمند کنترل مجدد ، صورتحساب دوره‌ای مخراج‌کاری ، دفتر شکل برای پایه‌ها یا جواهرات مخراجکاران ، صورتحساب دوره‌ای آبکاران و مجموعه گزارشات مربوط به سود و زیان مخراجکاران.

دفاتر کل و معین و روزنامه در نرم افزار حسابداری جواهر فروشی

همه‌ی سرفصل‌های کل، معین و تفصیلی مندرج در ترازنامه و یا سند خلاصه‌ی حسابداری دارای دفاتر مخصوص هستند تا ریز گردش حساب‌ها و نحوه‌ی شکل‌گیری مانده‌حساب‌های نهایی معلوم باشد.

صورت وضعیت نقدینگی

گزارش صورت وضعیت نقدینگی ، گزارشی مستقل است که همانند سرفصل کل «وجوه نقد» عمل می‌کند. در این گزارش کلیه‌ی حساب‌های در گردش سرفصل‌های کل صندوق، بانک و تنخواه ادغام میشوند و تحت عنوان «نقدینگی» ارایه می‌شوند. از آنجایی که این گزارش در محیطی مستقل تولید می‌شود امکان مشاهده‌ی نقدینگی روزانه، ماهانه و میان‌دوره‌ای دلخواه با یک یا چند کلیک ساده از طریق خصوصیات ویژه‌ی جداولفراهم می‌شود. همچنین گزارش به‌گونه‌ای طراحی شده‌است تا بتوان حساب‌های مربوط به «اسناد در جریان وصول ارزی یا ریالی» را نیز به حساب‌های ادغام‌شده‌ی موجود وارد کرده و به گزارش کامل‌تری از وضعیت نقدینگی دست یافت.

دفتر معین‌های سود و زیان

دفتر معین‌های سود و زیان یکی از دفاتر ویژه‌ی برنامه حسابداری طلا و جواهر فروشی مسبح ماندگار است که با استفاده از آن می‌توان به ریزگردش کلیه‌ی حساب‌های معین یا کل موجود در گزارش «سود و زیان» دسترسی یافت. مهمترین خصوصیت این گزارش در کنار مواردی همچون داشتن محیط مستقل، امکان استفاده از خصوصیات ویژه‌ی جداول و یا تحلیل اطلاعات با نمودار ؛ امکان ترکیب سرفصل‌های مختلف با ماهیت‌های مختلف از طریق گزینه‌ی «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش» است. به‌عنوان مثال اگر از جعبه‌ی حاوی اطلاعات موجود در صفحه‌ی گزارش عنوان «صورتحساب مالیات بر ارزش افزوده» انتخاب شود، با مراجعه به صفحه‌ی «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش » متوجه سرفصل‌های خاص انتخابی برای تهیه‌ی این گزارش، در پائین صفحه خواهید شد.

سرفصل‌های مالیات فروش کالا وخدمات +‌مرجوعی مالیات فروش کالا و خدمات +‌ مالیات خرید کالا و خدمات + مرجوعی مالیات خرید کالا و خدمات ارزی و ریالی، از سرفصل‌های مربوط به فروش و خرید انتخاب شده‌ و این گزارش را بوجود آورده‌اند. همین گزارش را باز هم می‌توان گسترده‌تر کرده و سرفصل‌های مربوط به «سایر عوارض خرید و فروش» را نیز به آن افزود. سومین گزینه‌ از جعبه‌ی حاوی عناوین گزارشات، با عنوان «صورتحساب مالیات و عوارض پرداختنی» محصول ترکیب سرفصل‌های ذکرشده است.

دفتر حساب معین نرم افزار طلا

ماهیت محاسبات این دفتر بر مبنای حساب ارزش دفتری‌ست، اما برای هر ردیف ، ارزش فاکتورشده و فی تبدیل هر واحد ارزی، طلای ۷۵۰ یا پلاتین ۱۰۰۰ را نیز نمایش می‌دهد. حساب ارزش دفتری برای سرفصل‌های کلی مانند «پرداخت خالص»، «دریافت خالص»، «برداشت خالص» و یا «سرمایه‌گذاری خالص» نمود بیشتری داشته و جزئیات دقیق‌تری را به اطلاع شما خواهد رساند!

دفاتر مخراجکاری و تعمیرات

موجودی کالای نزد مخراجی یک دفتر کامل حسابداری است که موجودی کالاهای نزد مخراجی‌ها را در پنج بخش مختلف تفکیک کرده و با روش‌های متفاوت وضعیت آنها را تحلیل می‌کند در بخش‌های «سنگ‌های وزنی»، «سنگ‌های تعدادی» و «پایه‌ها و جواهرات» وضعیت کالاهایی که به صورت کلی و یا طبق فاکتورهای تکی به یک مخراجی خاص ارسال شده‌اند، با ذکر دقیق جزئیات مشخصات آنها فهرست می‌شوند.

موجودی کالای در حال تعمیر نیز یک دفتر کامل حسابداری در محیطی مستقل است و در بخش‌های سه‌گانه امکان ردیابی وضعیت کالاهای در حال تعمیر را ممکن می‌سازد. در بخش «ارزش فاکتورشده» کلیه‌ی کالاها موجود در تعمیراتی‌های مختلف با تفکیک نام آنها فهرست می‌شوند. امکان رجوع به دفتر حساب تعمیرکار یا دفتر حساب کالا از طریق پنجره‌ی «عملیات مرتبط» فراهم است. در بخش «بهای تمام‌شده» ضمن فهرست‌شدن کالاهای در حال تعمیر، بهای تما‌م‌شده‌ی کالا هنگام ارسال به تعمیرات و بهای تمام‌شده‌ی آن در زمان تهیه‌ی دفتر نمایان می‌شود که جمع مبالغ ستون دوم به حساب‌های ترازنامه و سود و زیان انتقال می‌یابد. در بخش «کالاهای مشتریان» فهرست کالاهایی که از مشتریان برای تعمیرات دریافت کرده اید و هنوز وضعیت تعمیر آنها معلوم نشده‌است، فهرست می‌شوند.

موجودی کالای امانی نزد دیگران

موجودی کالای امانی نزد دیگران همانند موجودی‌های در حال تعمیر و نزد مخراجی، یکی از سرفصل‌های تشکیل‌دهنده‌ی دارایی‌های ترازنامه و یکی از آرتیکل‌های بخش سود و زیان است. این دفتر نیز همانند دفاتر نامبرده‌ی پیشین، دارای ساختاری کامل جهت استفاده از خصوصیات ویژه‌ی جداول و تحلیل اطلاعات با نمودار است. این دفتر در چهار بخش مختلف، جزئیات وضعیت هر کالا امانی را مشخص می‌کند. هنگام قطعی‌کردن فروش یا پرداخت یک جنس، همین صفحه با تمامی امکانات‌اش جهت انتخاب کالاها امانی نزد دیگران آشکار می‌شود. از طریق گزینه‌های موجود در پنجره‌ی «عملیات مرتبط» امکان قطعی‌کردن و یا مرجوع‌کردن کالا امانی و یا چندین کالا مختلف نیز وجود دارد.

در بخش «مانده‌ی موجودی» آخرین وضعیت کالاهای امانی به همراه مقدار مانده و ارزش فاکتورشده‌ی آنها فهرست می‌شود. بخش «گردش موجودی» به‌صورت دقیق، مقدار امانات پرداختی، مرجوعی، فروش یا پرداخت قطعی و مانده‌ی نهایی کالا را تفکیک میکند. و در ستون‌های متعدد نمایان می‌سازد. «بخش ارزش فاکتورشده» ضمن فهرست‌کردن همه‌ی کالاها امانی نزد دیگران ، ارزش کالاها هنگام تنظیم فاکتور پرداخت امانی را معلوم می‌سازد. و بخش «بهای تمام‌شده» ضمن تفکیک کالاها و مقدار مانده‌ی موجودی آنها، گزارش بهای تمام‌شده‌ی کالاها امانی را تهیه می‌کند. جمع مبالغ این ستون به حساب‌های ترازنامه‌ای انتقال می‌یابد. همچنین از طریق پنجره‌ی عملیات مرتبط، امکان رهگیری وضعیت ورود وخروج کالا هم به صورت امانی و هم به‌صورت کلی، به‌راحتی و با یک کلیک فراهم است.

موجودی امانت های دریافتی

موجودی امانت‌های دریافتی نیز همه‌ی خصوصیات دفتر موجودی امانی به جز بخش بهای تمام‌شده را در خود جای داده‌است. امانت‌های دریافتی از دیگران تا زمانی که به‌صورت قطعی، خریداری‌نشده‌ و یا دریافت نشده‌اند، به‌صورت مستقیم در حساب‌های ترازنامه‌ای دخالتی ندارند و در دفاتر حسابداری نیز فقط در گزارش کارت کالا که مقدار موجودی‌ها را معین می‌کند، نقش داشته و حتا در گزارشات مربوط به سود و زیان موردی و یا کاردکس این دفاتر نیز طبق قانون حسابداری و سیستم نرم افزار طلا ، نقره ، ساعت و جواهر فروشی مسبح ماندگار هیچ دخالتی ندارد.

دفتر کارکرد روزانه

دفتر کارکرد روزانه دفتری مستقل است که جزئیات گردش‌حساب‌های مربوط به اشخاص، سهامداران، هزینه‌ها، درآمدها ، صندوق‌ها و حساب‌های بانکی را در هم ادغام میکند. و در سه بخش مختلف نمایان می‌سازد. انتخاب هر کدام از اقلام تشکیل‌دهنده‌ی دفتر در اختیار کاربر است و علامت‌داشتن یا نداشتن آنها، وضعیت دخالت آنها در محاسبات را مشخص می‌کند. امکان استفاده از خصوصیات ویژه‌ی جداول و تحلیل اطلاعات با نمودار  ترکیب داده‌های متفاوت را لبریز از فرصت تحلیل و تفکیک اطلاعات می‌کند.

در بخش «جزئیات کارکرد» ضمن مشخص‌شدن نوع سند و نام عامل، مشخصات تفکیک‌شده‌ی کالاها به‌همراه گردش حساب‌های چهارگانه فهرست می‌شوند. بخش «صورت تفکیکی جزئیات کارکرد» جزئیات مشابه موجود در بخش اول را بر اساس معیارهای مختلف و قابل انتخاب، تفکیک می‌کند. و بخش «صورت کلی فاکتورها» وضعیت صوری اسناد و فاکتورهای ثبت‌شده در یک دوره‌ی معین را با تفکیک بدهکاری و بستانکاری آن حساب‌ها به‌نمایش می‌گذارد. قابل ذکر است که هنگام ورود به این دفتر، محدوده‌ی تاریخی انتخاب‌شده، حساب‌های همان روز را مورد محاسبه قرار می‌دهد. برای اطلاع از حساب‌های محدوده‌های دیگر، بایستی بر بخش‌های تاریخی پائین صفحه کلیک کرده و محدوده‌ی دلخواه را تنظیم نمود.

دفتر کارکرد روزانه در برنامه طلا و جواهر فروشی مسبح ماندگار
دفتر کارکرد روزانه در برنامه طلا و جواهر فروشی مسبح ماندگار

 

سایر گزارشات

 در کنار همه گزارشاتی که در نرم افزار حسابداری طلا و جواهر فروشی مسبح ماندگار وجود دارد، گزارشات ریز و درشت دیگری در صفحات داخلی برنامه وجود دارد که فقط به ذکر عنوان آنها بسنده می‌شود. قالب‌های چاپ فاکتورها ، بارکدها و اسناد ؛ صفحه همه چیز درباره‌ی امروز ، گزارش جامع اشخاص ، گزارش براساس مشخصات کلی و قیمت تمام‌شده (تهیه در Excel) ، گزارش براساس مشخصات کلی و قیمت اتیکت ، آلبوم موجودی کالا (قابل طراحی) ، گزارش صورت کلی کالاها (اولیه/ وارده/ صادره/ مانده) ، گزارش ویژه از وضعیت سنگ‌های جواهرات ، جزئیات خرید، فروش و مرجوعی جواهرات (تهیه در اکسل) ، دفتر شکل مخراجکاران ، گزارش ویژه‌ی جواهرات بر اساس آخرین قیمت‌ سنگ‌ها ، گزارش ویژه‌ی اجرت‌های ساخت بر اساس آخرین قیمت‌‌ها ، گزارش ویژه جهت تشخیص تاریخ اولین ورود جواهر به برنامه در دوره‌های مالی پیشین ، گزارش راس‌گیری و ده‌ها گزارش و نمودار مختلف که در گوشه و کنار برنامه گذاشته شده است.

نرم افزار خرید و فروش طلا و جواهر مسبح ماندگار توسط شرکت اشراق رایانه  به بهترین وجهی پشتیبانی می‌شود.

فهرست