نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

چاپ، تبدیل و مدیریت جداول در فهرست‌ها و گزارشات

کادر سمت راست فهرست‌ها، گزارشات و دفاتر دارای پنجره‌ای با نام «چاپ، تحلیل و کنترل فهرست یا گزارش» است. این پنجره راه دستیابی به گزینه‌های بسیار مهمی‌ست که هرکدام از آنها از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی بهره‌مندند. در این قسمت این گزینه‌ها شرح داده‌شده‌اند. گزینه‌ی تحلیل اطلاعات با نمودار در صفحه‌ای مجزا تشریح شده‌است.

» چاپ جداول
» تبدیل اطلاعات به Html
» تبدیل اطلاعات به Execl
» تبدیل اطلاعات به سایر فایل‌ها
» مدیریت ویژه‌ی جداول: تنظیم ستون‌های جدول
» مدیریت ویژه‌ی جداول: تغییر گزینه‌های جدول
» مدیریت ویژه‌ی جداول: نگهداری از تنظیمات جدول

چاپ جداول از گزینه‌های قابل انتخاب زیادی استفاده می‌کند. با توجه به اینکه گزارشات و دفاتر برنامه برمبنای جداول پایه‌ریزی شده‌است آکاهی‌داشتن از کارکرد این گزینه‌ها، شما را در طراحی فرم‌های مخصوص خودتان راهنمایی می‌کند. اگر در تنظیمات سلیقه‌ای کاربران خواستار نمایش پنجره‌ی تنظیمات چاپ جداول شده‌باشید، پس از انتخاب گزینه‌ی چاپ جدول، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که حاوی چهار بخش مختلف به‌شرح زیر است :

بخش تنظیمات کلی
علاوه بر اینکه نام چاپگر، نوع و حالت کاغذ، فاصله‌های خالی اطراف کاغذ و جزئیات بیشتر چاپگر در این بخش قابل تنظیم و انتخاب است با «تغییر نام قلم نوشته‌های جدول» و انتخاب یک فونت جدید، کلیه‌ی نوشته‌های جدول با قلم انتخابی چاپ می‌شوند. البته پیشنهاد می‌شود به‌جای استفاده از این روش، به‌دلیل تاکید بر جزئیات رنگ و قلم، از خصوصیت مدیریت ویژه‌ی جداول استفاده شود. اما مهم‌ترین گزینه‌ها در کادر «انتخاب‌های ویژه» قرار دارند. این گزینه‌ها با شرح کارکردشان بدین قرارند :

همه‌ی ستون‌های جدول در یک صفحه چاپ شود : اگر این گزینه علامت داشته‌باشد، مجموع طول ستون‌های جدول اگر بزرگتر از عرض کاغذ باشد، ستون‌ها آنقدر جمع می‌شوند تا در یک صفحه جاشوند. اگر این گزینه فعال نباشد، بر روی هر کاغذ فقط ستون‌هایی چاپ می‌شوند که مجموع طول‌شان کوچکتر یا مساوی با عرض کاغذ باشد و باقیمانده‌ی ستون‌ها طبق اندازه‌ی اصلی خودشان برروی کاغذهای دیگری چاپ می‌شوند.
ستون‌ها آنقدر کشیده یا جمع شوند تا جدول به‌اندازه‌ی صفجه درآید : اگر قرار باشد که همه‌ی ستون‌های یک جدول در یک کاغذ چاپ شوند، علامت‌داشتن این گزینه باعث می‌شود که اندازه‌ی نهایی جدول دقیقا به‌اندازه‌ی کاغذ درآید. یعنی اگر مجموع طول ستون‌ها از عرض کاغذ کمتر باشد، آنقدر ستون‌ها کشیده می‌شوند تا جمع طول آنها به‌اندازه‌ی عرض کاغذ درآید. تغییرات روی هرستون به‌صورت درصدی و بدون توجه به محتوایشان انجام می‌شود.
طول هر ستون بسته به محتوای آن بزرگ یا کوچک شود : عملکرد این گزینه دقیقا مانند گزینه‌ی قبل است با این تفاوت که ستون‌ها بسته به محتوایشان بزرگ یا کوچک می‌شوند. یعنی اگر یک ستون خالی باشد با کمترین طول ممکن چاپ می‌شود و اگر محتوای یکی از ردیف‌های یک ستون از باقی ستون‌ها دارای حروف بیشتری باشد، به‌عنوان بلندترین ستون چاپ می‌شود.
انتقال محتوا به خط بعدی : درحالت عادی اگر محتوای یک ستون از طول ستون بیشتر باشد مقداری از محتوا نمایش داده نمی‌شود. درصورت علامت‌زدن این گزینه، اگر طول ستون کوچکتر از محتوا باشد، یک یا چند خط جدید به زیر آن ردیف اضافه شده و محتوای موردنظر به خط یا خطوط جدید انتقال می‌ایبد.
جدول به‌صورت رنگی چاپ شود : برداشتن این علامت جدول را به‌صورت سیاه و سپید چاپ خواهد کرد.
جمع صفحه و جمع کل در هرصفحه داشته باشد: اگر هنگام تنظیم جدول در خصوصیات ویژه‌ی جداول نوع اعداد یک ستون را مبلغ، وزن یا سایر اعداد قابل‌ جمع‌شدن معرفی کرده‌باشید و در باند خلاصه نیز نمایش جمع ردیف‌های ستون را خواستار شده باشید، با علامت‌زدن این دو گزینه می‌توانید از مزیت جمع مقادیر اعداد در هر صفحه و یا جمع کل صفحات قبلی نیز بهره‌مند شوید.

نوشته‌های بالا و پائین
به‌غیر از گزینه‌ی نام مغازه یا شرکت که به‌صورت پیش‌فرض در تنظیمات سیستم تنظیم می‌شود، سایر گزینه‌ها در هر چاپ تغییر می‌کنند. تیتر گزارش، تاریخ تهیه و نام کاربر یا صاحبان امضاء در کادرهای بالا یا پائین جدول چاپ می‌شوند. کادرهای بالا و پائین صفجه مطابق با توضیحات بعدی قابل تنظیم و آرایش‌اند.

کادر بالای صفحه
این کادر با شکل و رنگ قابل طراحی در بالای صفحات جدول چاپ می‌شود. نام مغازه یا شرکت، تیتر گزارش، یک یا دو خط افقی و یک کادر کوچک که می‌تواند شماره‌ی صفحه، نام کاربر و یا ساعت و تاریخ تهیه‌ی گزارش باشد گزینه‌های تشکیل‌دهنده‌ی این کادر هستند. هریک از این گزینه‌ها را می‌توان برای چاپ انتخاب کرد یا از چاپ آنها منصرف شد. رنگ زمینه و نوع قلم‌ آنها و محل ترسیم‌ بعضی از آنها قابل تنظیم دلخواه است. برای انتخاب سریع‌تر و برای آشنایی شما با تغییراتی که می‌توانید اعمال کنید ، جعبه‌ی «تنظیم سریع» با چهار مدل مختلف طراحی‌شده، در این قسمت گذاشته شده‌است. انتخاب هر کدام از مدل‌ها به سلیقه و خواست شما بستگی دارد.

کادر پائین صفحه
گزینه‌های تاریخ و ساعت تهیه‌گزارش، نام کاربر یا صاحبان امضاء و شماره‌ی صفحات اجزایی هستند که ضمن امکان انتخاب یک قلم دلخواه برای چاپ، و تغییردادن جای چاپ‌شان، می‌توانید چاپ‌شدن یا نشدن آنها را نیز انتخاب کنید. برای شماره‌ی صفحات علاوه بر خصوصیات ذکرشده، امکان انتخاب یکی از چهار حالات چاپ وجود دارد. اگر در تنظیمات کلی، یکی از گزینه‌‌های جمع صفحه یا جمع کل در هرصفحه را علامت زده‌باشید در این قسمت می‌توانید نوع قلم، رنگ زمینه و رنگ خطوط مربوط به کادر جمع صفحات را تنظیم کنید. گذاشتن نقطه‌چین برای ارتباط کادر جمع صفحه و ستون‌های جدول، امکان اشتباهی‌گرفتن جمع درنظرگرفته‌شده برای ستون‌‌های مختلف را، پس از چاپ‌شدن جدول، به کمترین حد ممکن می‌رساند.

صفحه‌ی پیش‌نمایش چاپ
پس از انجام کلیه‌ی مراحل فوق و کلیک بر کلید تائید، صفحه‌ی پیش‌نمایش چاپ ظاهر می‌شود. این صفحه همانند سایر صفحات برنامه طراحی شده‌است. امکان تغییر مجدد گزینه‌های چاپ با حضور کلید «تنظیمات چاپ» در این صفحه هنوز هم وجود دارد. گزینه‌ی Zoom صفحه‌ی آماده‌ی چاپ را بزرگ و کوچک می‌کند و با کلیدهای بعدی، قبلی، آخرین و اولین می‌توان صفحات مختلف جدول را بازبینی کرد و کلید «قطع» فراخوانی صفحات را لغو می‌کند. دیگر وقت آن است که برای چاپ جدول بر گزینه‌ی «چاپ» کلیک کنید. کلیک بر کلید چاپ فرمی را ظاهر می‌کند که با آن می‌توانید صفحات خاصی را برای چاپ گزینش کنید و یا اینکه کپی‌های متعددی از جدول را برای چاپ ارسال کنید. در این صفحه بازهم امکان تغییر چاپگر و تنظیم جزئیات چاپ میسر خواهد بود. حالا دیگر از بودن کاغذ در پرینتر مطمئن شوید!

فایل‌های HTML گرافیکی بوده و در سیستم‌ عامل‌های مختلف، بدون احتیاج به زیرساخت‌های کلان، به‌راحتی فراخوانی و دیده می‌شوند. برای مشاهده‌ی یک فایل HTML داشتن یک Browser که می‌تواند Internet Explorer یا FireFox باشد، کافی‌ست. در برنامه امکان تبدیل اطلاعات جداول به فایل HTML و تهیه‌ی سریع این فایل گذاشته شده‌است. درصورت اجرای این گزینه، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که می‌توان بودن یا نبودن چند گزینه‌ی متفاوت را برای درج در فایل انتخاب کرد. انتخاب نام مغازه یا شرکت، عنوان اصلی و فرعی گزارش، تاریخ و ساعت تهیه‌ی گزارش و نام کاربر یا یک شرح دلخواه بجای نام کاربر، گزینه‌های قابل انتخاب فوق‌الذکر هستند. مسیر پیش‌فرضی که برای ثبت فایل بر روی هارد درنظر گرفته می‌شود، طبق تنظیماتپوشه‌ی My Mosabbeh است. نام پیش‌فرضی که برای فایل نوشته می‌شود همان عنوان جدول است تا یافتن آن از روی هارد به‌سادگی ممکن شود. همچنین در این صفحه می‌توان معلوم کرد که پس از تهیه‌شدن فایل چه عملی انجام شود. پیش‌فرض این گزینه نیز در مقادیر پیش‌فرض تنظیمات سلیقه‌ای تنظیم می‌شود. بازکردن فایل در محیط مرتبط، بازکردن پوشه‌ی محل‌ ذخیره‌شدن فایل بر روی هارد و یا اعلام ذخیره‌شدن فایل و ورود مجدد به صفحه‌ی جدول از کارهایی‌ست که سیستم می‌تواند پس از تهیه‌ی فایل انجام دهد. پس از کلیک بر کلید «تهیه‌ی فایل» اطلاعات جدول دقیقا مطابق با رنگ، قلم و اندازه‌ی ستون‌ها، همراه با اطلاعات باند خلاصه به فرمت مخصوص HTML تبدیل شده، اطلاعات بالای صفحه و پائین صفحه طبق گزینه‌های انتخابی تکمیل شده و فایل HTML با ظاهری زیبا دراختیار شما قرار داده می‌شود.

محیط Excel یکی از محیط‌های کارآی ویندوز است که امکانات مناسبی برای تحلیل، تفکیک و چاپ اطلاعات دارد. اطلاعاتی که به فایل Excel تبدیل می‌شوند علاوه بر اینکه می‌توان آنها را ویرایش کرده و کم‌وزیاد کرد، امکان تهیه‌ی نمودار و تحلیل‌های دیگر برای متخصصان این محیط را فراهم می‌کند. درکنار این خصوصیات، تبدیل اطلاعات از Excel به فایل‌های دیگر میسر بوده و گزینه‌های چاپ متفاوت و کارگشایی در این محیط وجود دارد.

هنگام اجرای دستور تبدیل به Execl صفحه‌ای ظاهر می‌شود که نحوه‌ی تهیه‌ی فایل و میزان آرایش آن قابل انتخاب است. با توجه به توضیحات بالا اگر خواهان استفاده از اطلاعات خام هستید ، می‌توانید گزینه‌های «داشتن خط و رنگ» ، «انتقال فرمت اعداد» ، «انتقال تنظیمات فارسی» و «انتقال باند خلاصه» را بردارید تا بدون توجه به این تزئینات به خواسته‌های حرفه‌ای خود مشغول شوید. اما اگر از فایل Excel برای چاپ یا بایگانی اطلاعات استفاده می‌کنید، با علامت‌زدن همه‌ی این گزینه‌ها خود را از داشتن یک فایل زیبا و چشم‌نواز محروم نکنید! در این تبدیل نیز همانند تبدیل به HTML، امکان انتخاب و انتقال عنوان اصلی و فرعی گزاش، نام مغازه یا شرکت، تاریخ تهیه‌ی گزارش و نام کاربر فراهم است. تنظیمات پیش‌فرض نیز مانند تبدیل به HTML بوده و از طریق پوشه‌ی My Mosabbeh و مقادیر پیش‌فرض تنظیمات سلیقه‌ای انجام می‌شوند.

تبدیل به XML
xml خمیرمایه‌ای از اطلاعات است که در هر تنوری نان می‌شود. این معروفترین جمله‌ایست که ساختار فایل را توضیح داده است. فراخوانی این نوع از فایل‌ها در محیط‌های مختلف مانند Internet Explorer، Excel، Word و بسیاری محیط‌های دیگر به‌راحتی انجام می‌شود. ضمن اینکه این فایل‌ها بسیار کم‌حجم بوده و به‌سرعت ایمیل می‌شوند. در برنامه از این ساختار برای ساختن فایل مخصوص بررسی مغایرات حساب اشخاصاستفاده شده‌است. بررسی نکات فنی تهیه‌ی فایل مغایرات اشخاص برای برنامه‌نویسان شما را با ساختار اینگونه فایل‌ها آشنا می‌کند.

تبدیل به فایل‌های مخصوص Word
درصوت انتخاب پسوندهای DOC و RTF اطلاعات جدول شما تحت محیط Microsoft Word و محیط‌های مشابه قابل بازیابی‌ست.

تبدیل به فایل‌های متنی
سایر گزینه‌های موجود، اطلاعات شما را به فایل‌های متنی کم‌حجم و قابل جابجایی سریع تبدیل می‌کنند. به‌دلیل نداشتن شکل و رنگ، استفاده‌ی کاری از آنها کمتر صورت می‌گیرد و بیشتر برای بازیابی توسط سایر برنامه‌های کاربردی از آنها استفاده می‌شود. هنگام اجرای فرایند و انتخاب پسوند فایل‌ها توضیحات بیشتری برای ملاحظه وجود دارد.

تنظیم ستون‌های جدول در برنامه‌ی حاضر گزینه‌های مفیدی را دراختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید در هر جدولی، ستون‌های جدید ایجاد کنید، رنگ و قلم و ساختار ستون‌ها یا کل جدول را تغییر دهید، نحوه‌ی نمایش اعداد را تنظیم کنید و در باند خلاصه‌ی جدول از عملگرهای جمع یا میانگین استفاده کنید. همزمان با بازشدن صفحه‌ی مدیریت ویژه‌ی فهرست‌ها و جداول، سیستم کلیه‌ی ستون‌های موجود در جدول را فراخوانی کرده و آنها را به‌ترتیب از بالا به پائین در داخل یک جعبه قرار می‌دهد. به‌هر ستون -که حالا یکی از ردیف‌های جعبه است- یک شماره اختصاص داده شده و عنوان پیش‌فرضی که در برنامه برای آن تعریف‌شده‌است، در قسمت «تعاریف سیستم» نوشته می‌شود. باقی خصوصیات مربوط به هرستون جدول، بعد از ستون تعاریف سیستم در جعبه‌ی فوق‌الذکر گنجانده می‌شوند. همه‌ی خصوصیاتی که در این قسمت‌ها گنجانده‌شده‌است قابل تغییر و تنظیم توسط شما هستند. نحوهی تغییر این خصوصیات در ادامه‌ی متن نوشته شده است:

تغییر عنوان یک ستون
عناوین ستون‌های یک جدول به‌صورت پیش‌فرض با شرح‌های مناسبی تکمیل شده‌اند اما امکان تغییر شرح هر عنوان نیز وجود دارد. برای تغییر عنوان یک ستون، ابتدا ستون موردنظر خود را از ردیف‌های جعبه پیدا کرده و سپس دوبار برروی ردیف موردنظر در زیر ستون «عنوان ستون» کلیک کنید. در این‌حالت فضا برای نوشتن یک عنوان جدید آماده می‌شود.

تغییر طول یک ستون
خصوصیت بعدی، با عنوان «طول ستون به Pixel» در بالای جعبه قرارداده شده‌است. با همان روشی که برای عناوین سیستم استفاده کرده‌اید، باز هم برروی ردیف موردنظرتان و اینبار زیر ستون «طول ستون به Pixel» کلیک کنید. اینبار هم فضا برای تغییر عددی که نمایانگر طول یک ستون انتخابی در جدول است آماده می‌شود. طول جداول را می‌توان بدون ورود به این قسمت و با نگه‌داشتن موس بر خطوطی که ستون‌ها را به هم متصل می‌کنند و جابجایی موس نیز تغییر داد.

نمایش یا عدم نمایش یک ستون
خصوصیت بعدی وضعیت نمایش یک ستون در جدول را تنظیم می‌کند. اگرعلامت‌سبزرنگ در زیر ستون «نمایش داده شود یا نه» و در امتداد ردیف موردنظر شما وجود داشته باشد آن ستون در جدول نمایش داده می‌شود و اگر علامت نداشته باشد، ستون از جدول حذف شده و دیده نخواهد شد. علامت سیزرنگ با هر بار کلیک موس پیدا و پنهان می‌شود.

ترسیم افقی ردیف‌های یک ستون
برای تغییر نحوه‌ی ترسیم ردیف‌های یک ستون جدول از گزینه‌ی «چینش خطی ردیف‌های جدول» استفاده کنید. اگر در امتداد ردیف انتخابی، زیر عنوان ذکرشده کلیک کنید صفحه‌ای ظاهر می‌شود که سه‌گزینه‌ی انتخابی در آن قرارداد. انتخاب گزینه‌ی «از راست به چپ» اطلاعات ردیف‌های یک ستون را همانند نگارش الفبای فارسی از راست به چپ ترسیم می‌کند. انتخاب گزینه‌ی «وسط چین» این اطلاعات را وسط کادر آن ستون ترسیم کرده و گزینه‌ی «از چپ به راست» همانند الفبای انگلیسی یا اعداد از چپ به راست اطلاعات را نمایش می‌دهد.

ترسیم عمودی ردیف‌های یک ستون
گزینه‌ی بعدی «چینش بین‌خطی ردیف‌های جدول» است. با این گزینه امکان قرار‌دادن متون مربوط به هرستون در وسط کادر، بالای کادر یا پائین کادر هر ردیف در جدول فراهم می‌شود. با کلیک بر زیر این خصوصیت و در امتداد یکی از ستون‌های انتخابی، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که دارای سه‌ گزینه‌ی بالا، وسط و پائین کادر است.

ترسیم افقی عناوین یک ستون
خصوصیت بعدی «چینش خطی عناوین جدول» است. این گزینه همانند چینش خطی ردیف‌های جدول است با این تفاوت که به جای تغییر نحوه‌ی ترسیم ردیف‌های یک جدول، نحوه‌ی ترسیم عناوین ستون‌های جدول را تنظیم می‌کند.

تغییر قلم ردیف‌های یک ستون
خصوصیت بعدی «قلم ردیف‌های جدول» است. از این گزینه برای تغییر دلخواه نوع قلمی استفاده می‌شود که اطلاعات مربوط به یک ستون با آن نمایش داده می‌شوند. تغییر نام، رنگ و وضعیت درشتی یا مایل‌بدون قلم از جمله موارد قابل تغییر است. برای دسترسی به این گزینه بر روی عبارت «Font» در امتداد عنوان ستون موردنظرتان کلیک کنید.

تغییر رنگ زمینه‌ی یک ستون
خصوصیت بعدی «رنگ زمینه‌ی جدول» است. از این گزینه برای تغییر دلخواه رنگ زمینه‌ی ردیف‌های یک ستون استفاده می‌شوند. برای دسترسی به این گزینه بر روی کادر زیر «رنگ زمینه‌ی جدول» در امتداد عنوان ستون موردنظرتان کلیک کنید.

معرفی نوع اعداد یک ستون
نوع اعداد در برنامه‌ی حاضر تنوع مختلفی دارد. با کلیک بر زیر عنوان «نوع عدد» و در امتداد ردیف موردنظر، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که انتخاب یک نوع از اعداد رابه شما محول می‌کند. البته اگر ستون مربوط به جدول حالت عددی نداشته باشد امکان انتخاب نوع عدد بسته شده و زمینه‌ی زیر عنوان «نوع عدد» خاکستری می‌شود. اعداد با نوع مبلغ می‌توانند اعداد مربوط به واحد اصلی یا واحد ارزی برنامه باشند. همچنین در بعضی جداول که امکان انتخاب ارز وجود دارد از نوع مبلغ متغیر استفاده می‌شود. بدین معنی که اگر فرم حاوی جدول در حالت ارزی باشد، مبلغ نیز براساس خصوصیات ارزی نمایش داده می‌شود و اگر در حالت ریالی باشد، براساس مشخصات واحد اصلی برنامه تکمیل می‌شود. همچنین عدد انتخابی می‌تواند مربوط به وزن طلا، پلاتین، نقره یا سنگ باشد. انتخاب اعداد بدون اعشار برای پارامترهایی مانند تعداد کالاها مناسب است و از اعداد اعشاری برای ستون‌های خاصی مانند درصد یا عیار استفاده می‌شود.

تنظیم نحوهی نمایش اعداد یک ستون
برای حالت عددی علاوه بر انتخاب نوع عدد خصوصیت دیگری نیز قابل انتخاب است. این خصوصیت «نحوه‌ی نمایش عدد» نام‌گذاری شده‌است. اگر ستون انتخابی حاوی اطلاعات عددی باشد، می‌توان علامت‌های خاصی برای تشخیص اعداد مثبت، اعداد منفی و عدد صفر درنظر گرفت. در حالت رایج عدد منفی در پرانتز قرار می‌گیرد. در حالت‌های دیگر می‌توان برای اعداد مثبت عبارت بد یا بس که مخفف بدهکار و بستانکار است را انتخاب کرد. نحوه‌ی نمایش اعداد به‌صورت پیش‌فرض در برنامه تنظیم شده‌است اما این گزینه سلیقه‌ی شما را حاکم مطلق برنامه خواهد کرد.

جداکردن هر هزار رقم در اعداد یک ستون
خصوصیت «هر هزار رقم جدا شود» نیز صرفا برای اعداد طراحی شده‌است. اگر می‌خواهید نمایش اعداد خواناتر باشد تا مبالغ به‌خوبی تشخیص داده شوند، کادر مخصوص این گزینه را علامت بزنید. با اینکار مبالغ از سمت راست، سه‌رقم سه‌رقم با کاراکتری که در تنظیمات ویندوز قابل‌تغییر است، تفکیک می‌شوند.

نمایش مقادیر صفر اعداد یک ستون
خصوصیت «نمایش عدد صفر» نیز قطعا فقط برای اعداد ‌است. اگر این گزینه علامت داشته باشد و اگر محتوای اعداد ردیف‌های ستون انتخابی صفر باشد، عدد صفر نمایش داده خواهد شد. درغیراینصورت به‌جای عدد صفر ، کادر مخصوص آن عدد خالی نمایش داده می‌شود. عدم نمایش عدد صفر، درصورتی که اطلاعات حاوی صفرهای زیادی باشد هنگام چاپ به‌صرفه‌تر و گاها هنگام نگاه دلپذیرتر است. این به نظر شما بستگی دارد.

تنظیم باند خلاصه یک ستون
خصوصیت «فرایند یا نوشته‌ای که در ردیف اول باند خلاصه نمایش داده می‌شود» از خصوصیات کاربرپسند و کارگشای جداول است. با این خصوصیت، امکان انتخاب و تنظیم نوع خلاصه‌ی اطلاعات یک ستون فراهم می‌شود. اگر ستون انتخابی فقط حاوی اطلاعات عددی باشد، برای ستون خلاصه می‌توان از عملگر «جمع ردیف‌های ستون» استفاده کرد. این گزینه کلیه‌ی ردیف‌های ستون را با هم جمع کرده و جمع نهایی را در باند خلاصه می‌نویسد. همچنین درصورت عددی بودن خاصیت ستون انتخابی، امکان درج میانگین ردیف‌های ستون در باند خلاصه ممکن می‌شود. درج تعداد ردیف‌های ستون و یا یک شرح ثابت و دلخواه در باند خلاصه مواردی‌ست که می‌توان برای همه‌ی ستون‌ها بدون درنظرگرفتن ماهیت آنها انتخاب کرد.

تنظیم جمله‌ی ثابت باند خلاصه
جمله‌ی ثابت باند خلاصه را علاوه بر اینکه می‌توان همزمان با تنظیم گزینه‌ی پیشین تنظیم کرد، با دوبار کلیک بر زیر عنوان «جمله‌ی ثابت باند خلاصه» و در امتداد ردیف موردنظر نیز قابل تنظیم است.

مخفی‌کردن موارد مشابه
این خصوصیت نیز از پرکاربردترین ویژگی‌های جداول است. ممکن است محتوای اطلاعات یک ستون دارای اطلاعات مشابه زیادی باشد. مثلا برای پیشوند نام اشخاص، اکثرا یکسری کلمات ثابت انتخاب و درج می‌شود. در این وضعیت و درصورت علامت‌زدن «مخفی‌کردن موارد مشابه» فقط یکبار و آنهم در بالاترین ردیف قابل رویت در جدول، محتوای مذکور نوشته شده و باقی ردیف‌ها به‌صورت خالی نمایش داده می‌شود. این کار از شلوغی صفحه کاسته و چشم را آزار نمی‌دهد.

کلید درج ستون جدید
با کلیک بر این کلید فهرست ستون‌های قابل‌انتخاب برای درج در جدول فهرست می‌شوند. هر کدام از ردیف‌های قابل‌انتخاب به‌ یکی از خصوصیاتی اشاره می‌کند که در پایگاه اطلاعات معادل آن وجود داشته یا براساس ترکیب اطلاعات با عملگرهای مخصوص SQL Server به‌دست آمده‌اند. فهرست مذکور فقط ستون‌هایی را نمایش می‌دهد که نام آنها قبلا در یکی از ستون‌های جدول ثبت نشده‌باشد.

کلید حدف ستون
اگر ستونی را با استفاده از دستور «درج ستون جدید» به جدول اضافه کرده‌باشید، می‌توانید آنرا از فهرست ستون‌های جدول حذف کنید. جهت اینکار ابتدا بایستی برروی یکی از ستون‌های ردیف موردنظر کلیک کنید تا آن ردیف به عنوان ردیف‌جاری انتخاب شود. درصورتی که بتوان دریف انتخابی – که یکی از ستون‌های جدول است- را حذف کرد، کلید حذف ستون فعال می‌شود. برای حذف ستون‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض طراحی شده‌اند فقط می‌توانید از گزینه‌ی «نمایش داده شود یا نه» استفاده کنید.

درشت‌کردن قلم‌ها
این گزینه، قلم کلیه‌ی اجزاء جدول اعم از عناوین ستون‌ها و ردیف‌های همه‌ی ستون‌ها و مندرجات باند خلاصه را با هر بار کلیک یک شماره بزرگتر می‌کند

ریزکردن قلم‌ها
این گزینه، قلم کلیه‌ی اجزاء جدول اعم از عناوین ستون‌ها و ردیف‌های همه‌ی ستون‌ها و مندرجات باند خلاصه را با هر بار کلیک یک شماره کوچکتر می‌کند

کلید ثبت تغییرات
تغییرات انجام‌شده توسط شما درصورتی برروی جدول اعمال می‌شوند که پس از تنظیم خصوصیات دلخواه‌تان، برروی کلید «ثبت تغییرات» که در بالای صفحه‌ی مخصوص تنظیمات جدول قرار دارد کلیک کنید. این تغییرات در پایگاهی مجزا از برنامه‌ی اصلی و در فایل Layout.sdf ثبت می‌شوند. درباره‌ی این فایل در قسمت محافظت از تنظیمات جداول توضیحاتی نوشته شده‌است.

گزینه‌های متعددی برای تغییر ساختار و شکل‌وشمای جداول در قسمت «مدیریت ویژه‌ی جداول» وجود دارد. این گزینه‌ها در ادامه‌ی متن مورد ملاحظه قرار گرفته‌اند.

نمایش خطوط افقی جدول : برای نمایش یا عدم نمایش خطوطی که ردیف‌های یک جدول را از هم جدا می‌کنند.
نمایش خطوط عمودی جدول : برای نمایش یا عدم نمایش خطوطی که ستون‌های یک جدول را از هم جدا می‌کنند.
نمایش باند عناوین : برای نمایش یا عدم نمایش مجموعه‌ی عناوین ستون‌های جدول.
نمایش باند خلاصه : برای نمایش یا عدم نمایش باند خلاصه که در آن جمع مقادیر، میانگین مقادیر، تعداد ردیف‌های جدول و یا یک جمله ثابت درج می‌شود.
نمایش باند خلاصه به‌صورت سه‌بعدی : نحوه‌ی نمایش باند خلاصه را تغییر داده و به آن بعد می‌هد.
گزینش همه‌ی ستون‌های یک جدول : اگر این گزینه علامت داشته باشد، هنگام انتخاب‌شدن یک ردیف از اطلاعات، کلیه‌ی ستون‌های مربوط به آن ردیف با رنگ فعال نمایش داده می‌شوند. در غیر اینصورت فقط ستون انتخابی از ردیف جاری فعال می‌شود.
مشخص‌بودن دایمی ردیف انتخابی : علامت‌داشتن این گزینه همیشه و حتا وقتی که جدول غیرفعال است، موقعیت ردیف انتخابی جدول را رنگی می‌کند در غیراینصورت فقط از طریق پیکان سمت‌راست صفحات، وضعیت ردیف انتخاب‌شده مشخص می‌شود.
امکان انتخاب چند ردیف : این حالت برای انتخاب ردیف‌های متعدد از یک جدول مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرط کارکرد این گزینه، داشتن امکان استفاده از ردیف‌های انتخاب‌شده در یک صفحه است.
نمایش ردیف‌ها به‌صورت سه‌بعدی : این گزینه بعد جدیدی به ردیف‌های جدول داده و آنها را ضخیم‌تر می‌کند.
تغییر اتوماتیک اندازه‌ی ستون‌ها و هماهنگ‌شدن با قاب : اگر این گزینه علامت داشته‌باشد، کلیه‌ی ستون‌های جدول آنقدر کشیده یا جمع می‌شوند تا مجموع کل ستون‌ها به اندازه‌ی طول صفحه‌ی نمایش درآید. در این حالت همه‌ی ستون‌ها در دیدرس شما قرار می‌گیرد اما ممکن است شلوغی حاصل از آن کار را برای شما سخت کند. انتخاب با شماست.
نمایش نرم همه‌ی خطوط و زوایا : اگر گزینه علامت داشته باشد، خطوط ضخیم جدول به خطوطی نازک‌تر تبدیل شده و جدول از حالت سه‌بعدی با ابعاد ضخیم به حالت Flat در می‌آید.
نمایش فانتزی حرکت موس بر روی جدول : اگر گزینه علامت داشته باشد، هنگام بالا و پائین‌کردن موس بر روی ردیف‌های جدول، همان ردیفی که زیر موس قرار می‌گیرد با رنگی نرم و متفاوت نمایش داده می‌شود که به‌نظر حالت جالبی می‌آید.
نمایش متون کامل قسمت‌های بزرگتر از اندازه با حرکت موس بر آنها : تیتیر گزینه سخت شده‌است اما معنی‌اش نمایش‌دادن کل محتوای یک ستون از یک ردیف در پنجره‌های اطلاع‌رسان است. این حالت هنگام اشاره‌ی موس بر روی اطلاعات یک ستون از یک ردیف آشکار می‌شود.
کشیدن خطوط عمودی در جاهای خالی جدول : نمایش خطوط عمودی سواکننده‌ی ستون جدول با پایان یافتن اطلاعات ردیف‌ها قطع می‌شود اما اگر این گزینه علامت داشته باشد در فضاهای خالی بین آخرین ردیف اطلاعات تا کادر پائین قاب جداول، خطوط عمودی ستون‌های جدول با حالت دورنگ ترسیم می‌شوند.
اندازه‌ی هر ردیف : با انتخاب این گزینه می‌توان کادر حاوی اطلاعات هر ردیف را از ارتفاع آن بزرگتر یا کوچکتر کرد. به‌این ترتیب ارتفاع ردیف‌های جدول برابر با عددی می‌شود که در واحد Pixel در کادر روبروی این گزینه نوشته می‌شود.
اندازه‌ی عناوین : با انتخاب این گزینه می‌توان کادر حاوی اطلاعات عناوین ستون‌ها را از ارتفاع آن بزرگتر یا کوچکتر کرد. به‌این ترتیب ارتفاع عناوین جدول برابر با عددی می‌شود که در واحد Pixel در کادر روبروی این گزینه نوشته می‌شود.

تغییر رنگ زمینه و قلم عمومی جدول : دو گزینه مندرج در این کادر، امکان انتخاب رنگ زمینه و نوع یا رنگ قلم نوشتن ردیف‌های مختلف جدول را به‌صورت کلی فراهم می‌کند. به‌یاد داشته باشید که هر کدام از ستون‌ها را نیز می‌توان به تنهایی از لحاظ رنگ و قلم در قسمت «تنظیم ستون‌های جدول» تغییر شکل داد.
تغییر رنگ زمینه و قلم عناوین جدول : دو گزینه مندرج در این کادر، امکان انتخاب رنگ زمینه و نوع یا رنگ قلم نوشتن عناوین همه‌ی ستون‌های جدول را به‌صورت کلی فراهم می‌کند.
رنگی‌کردن ردیف‌ها : دو گزینه‌ی موجود در این کادر که در قسمت پائین «تغییر گزینه‌های جدول» قرار دارد رنگ ردیف‌های جدول را به‌صورت یک‌درمیان با «رنگ اول» و «رنگ دوم» پر می‌کنند. در بعضی مواقع استفاده از این دو رنگ شکل کار را بسیار زیبا و چشم‌تواز می‌کند. بخصوص وقتی که خطوط عمودی و افقی جداول را حذف کرده باشید.

گزینه‌ی «برگردان مقادیر پیش‌فرض» که در صفحه‌ی مخصوص تنظیم مشخصات جداول وجود دارد، برای برگرداندن جدول به‌حالت اولیه و قبل از انجام تغییرات است. این گزینه اطلاعات ثبت‌شده برای یک جدول را حذف کرده و وضعیت جدول را به حالت اولیه بر می‌گرداند.

تغییرات مختلفی که بر روی ساختار جداول داده‌اید چه از طریق مدیریت ویژه‌ی جداول و چه با بزرگ‌ یا کوچک‌کردن ستون‌ها و یا جابجایی آنها با موس، هنگام بستن یک صفحه، در یک پایگاه اطلاعات مجزا از برنامه ثبت می‌شوند. این پایگاه در زیرشاخه‌ی Layout در محل نصب برنامه قرار دارد. نام فایل حاوی اطلاعات Layout.sdf است که با ساختار SQL Server Compact مدیریت می‌شود.

کلیه‌ی تغییراتی که در جداول می‌دهید، مخصوص یک کامپیوتر است و اگر بخواهید در کامپیوترهای دیگر هم از تغییرات انجام‌شده استفاده کنید بایستی فایل Layout.sdf را به آن کامپیوتر انتقال دهید. بهترین راه انتقال این فایل و محافظت از تغییرات انجام‌شده در لایه‌های جداول، استفاده از فرایند لایه‌‌برگردان است. فرایند لایه‌‌برگردان ، سه نوع کار را انجام می‌دهد. از فایل اطلاعاتی مربوط به لایه‌های جداول کپی‌برداری می‌کند. امکان بازیابی فایل را برای شما فراهم می‌کند و یا اینکه همه‌ی تنظیمات و تغییرات جدید را حذف کرده و جداول را یکباره به حالت‌های پیش‌فرض برمی‌گرداند. توجه داشته‌باشید که فرایند لایه‌برگردان، لایه‌های مربوط به تغییر شکل‌وشمای برنامه را هم مدیریت می‌کند و برای اینکه این فرایند امور مربوط به فایل لایه‌های جداول را انجام دهد بایستی نوع فایل اطلاعاتی را مشخص کرده‌باشید. نوع فایل اطلاعاتی مربوط به لایه‌های جدول با عنوان «تنظیمات جدول» از جعبه‌ای در فرایند لایه‌برگردان قابل انتخاب است.

فهرست