نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

جزئیات امکانات و چگونگی ثبت یک فاکتور فروش

تنظیم فاکتور فروش عمومی‌ترین کاری‌ست که کاربران مختلف به‌صورت روزانه در کار حسابداری طلافروشی با آن سروکار دارند. در این قسمت به معرفی قسمت‌های مختلف این فرایند پرداخته شده‌است. صفحات مربوط به اکثر فرایندهای مربوط به ورود و خروج کالا دارای امکانات و طراحی‌های مشابه با فاکتور فروش است که آشنایی با جزئیات این فرایند، آشنایی با باقی قسمت‌ها را در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است که امکان طراحی صفحه‌ی مخصوص تنظیم فاکتور فروش طلا و جواهر به‌صورت مجزا و سفارشی فراهم است که بسته به سفارش و نیاز شما طراحی شده و دراختیار شما قرار می‌گیرد. این طراحی‌ها می‌تواند شامل فاکتور مخصوص دستگاه Pos، چاپ فاکتور مخصوص طلا فروشی استاندارد، فاکتور مخصوص مانیتورهای لمسی برنامه حسابداری طلافروشی ، صفحه‌ی مشتمل بر انتخاب کالاها براساس تصاویر، فاکتور ارایه‌ی خدمات و سایر فاکتورهای مشابه باشد. جهت ارایه‌ی سفارشات خود با ما تماس برقرار کنید . 

پس از بازکردن فاکتور فروش صفحه‌ای ظاهر می‌شود که به چهار بخش متفاوت تقسیم شده‌است. دسترسی به این بخش‌ها از طریق موس و یا کلیدهای کنترلی F9 تا F5 میسر است. جهت آگاهی از نحوه‌ی کارکرد «بخش پیوست» صفحه پیوست‌ها و تصاویر را مطالعه نمائید.

بخش تنظیم کالاها و خدمات برنامه حسابداری طلافروشی 
حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگاردر نرم افزار حسابداری طلافروشی ما، این بخش برای انتخاب کالاها یا خدماتی‌ست که قصد ارایه‌ی آنها به مشتریان را دارید. برای اضافه‌کردن کالا یا خدمات پس از کلیک بر کلید «درج ردیف» یا فشاردادن کلید Insert صفحه‌ی مخصوص ثبت و ویرایش کالاها ظاهر می‌شود. انتخاب کالا از طریق اشاره‌ی دستگاه بارکدخوان بر بارکد کالا و یا انتخاب تگ RFID کالا نیز میسر است. پس از انتخاب کالا یا خدمات قیمت کل کالاها ثبت‌شده در پائین جدول ثبت شده و جمع کالا، خدمات و تخفیفات موردی به‌صورت تفکیک‌شده در منوی سمت چپ فاکتور فروش نمایان می‌شود. با انتخاب هر ردیف از جدول موجود در این قسمت و کلیک برکلید F12، امکان تغییر مقادیر و مبالغ ثبت‌شده با رجوع مجدد به صفحه‌ی مخصوص ثبت و ویرایش کالاها ممکن می‌شود. حذف کالا یا خدمات انتخابی با فشار بر کلید Del و یافتن پرونده‌ی کالا یا خدمات به‌همراه کلیات موجودی و قیمت‌تمام‌شده نیز با کلیک بر کلید F11 یا فشاردادن کلیدهای نامبرده در صفحه‌ی کلید مهیا می‌شود. در صورتی که قصد قطعی‌کردن فروش کالاها امانی پرداخت‌شده به یک شخص را دارید کلید Ctrl+Insert فهرست کالاهای امانی پرداخت‌شده به دیگران را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با انتخاب آن و ثبت نهایی فاکتور فروش کالا امانی پرداخت‌شده به‌صورت قطعی به مشتری فروخته شود.

بخش تنظیم ته‌فاکتور
حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگاراین بخش برای ثبت تخفیفات، عوارض، حق بازاریابی و توضیحات تکمیلی مربوط به فاکتور تهیه‌شده‌است. مقادیر پیش‌فرض درصد تخفیفات و عوارض فروش در قسمت پیش‌فرض‌های صفحاتقابل تنظیم و تغییر است. ورود به زیربخش‌های تخفیف، عوارض، بازاریاب و توضیحات با کلیدهای ترکیبی Ctrl و اعداد ۱ تا ۵ ممکن می‌شود.

تخفیف: علاوه بر اینکه در صفحه‌ی مخصوص ورود و خروج کالاهای نرم افزار حسابداری طلا فروشی مسبح هشت، امکان درج تخفیف موردی برای هر کالا وجود دارد، در این بخش می‌توان بر روی مبلغ نهایی فاکتور تخفیف کلی اعمال کرد. تخفیف می‌تواند مقداری یا درصدی باشد. نوع دیگر تخفیف قابل تنظیم در فاکتور، «تخفیفات ته‌مانده» است که با آن می‌توان خرده‌مبالغ ریز ریالی را گرد کرده و مانده‌ی قابل پرداخت فاکتور را به عددی روند تبدیل نمود.

حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگارعوارض: پس از ثبت تخفیفات کلی، امکان اضافه‌کردن عوارض فروش برروی مانده‌ی فاکتور ممکن می‌شود. دو نوع عوارض در برنامه تعریف شده‌است. یکی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است و دیگری سایر عوارضی که ممکن است مجبور به پرداخت آنها شوید. عوارض فاکتور می‌تواند درصدی یا مقداری باشد. گزارش صورت عوارض و مالیات پرداختنی یکی از گزارشات ترکیبی معین‌های مختلف است که پس از کسر مبالغ مالیات یا عوارض پرداختی طی خرید و مرجوعی‌های مختلف، صورتحساب در گردش و مانده‌ی نهایی آن از طریق دفتر معین‌های سود و زیان قابل مشاهده و پیگیری‌ست. «گزینه‌ی اضافات ته‌مانده» جدای از مالیات و سایر عوارض فروش بوده و برای گردکردن مبالغ خرد و یا ثبت سود و خدمات خاصی‌ست که نیازی به یادداشت جزئیات در گردش آن در سیستم ندارید.

بازاریاب: هنگام تعریف اطلاعات اشخاص اگر برای شخص «نرخ بازاریابی» تعریف کرده‌باشید و در این قسمت گزینه‌ی «حق بازاریابی فاکتور باید تنظیم شود» را علامت زده‌باشید؛ به‌راحتی می‌توانید حق‌بازاریابی یک شخص را به‌صورت درصدی یا مقداری و براساس نوع نرخ‌بازاریابی که قبلا در قسمت عناوین ثابت تعریف‌ کرده‌اید؛ مشخص سازید. هنگام کار با برنامه حسابداری طلافروشی حق بازاریابی در حساب شخص انتخابی واردشده و از طریق دفتر حساب اشخاص قابل ردیابی و تفکیک است. هنگام مرجوعی فروش امکان مرجوع‌کردن حق بازاریابی فراهم است. ضمن آنکه یک سرفصل مجزا در دفتر حساب هزینه‌ها برای حق‌بازاریابی وجود دارد.

بخش دریافت وجه حسابداری طلافروشی 
حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگاراگر در قسمت بالای فاکتور و در زیر عنوان نام شهر، گزینه‌ی «دریافت نقد مانده‌ی قابل پرداخت توسط صندوق پیش‌فرض» را علامت زده‌باشید، پس از ثبت فاکتور به‌ازاء مبلغ نهایی مانده‌ی فاکتور، مبلغ نقد از مشتری دریافت شده و به‌ صندوق پیش‌فرض اضافه می‌شود. علامت داشتن این گزینه و معرفی صندوق دریافت‌کننده‌ی پیش‌فرض به‌ترتیب در قسمت پیش‌فرض‌های صفحات و مقادیر پیش‌فرض تنظیمات سلیقه‌ای قابلیت تنظیم براساس نظر و نیاز شما را دارد. درصورتی که گزینه‌ی «دریافت نقد مانده‌ی قابل پرداخت توسط صندوق پیش‌فرض» علامت نداشته باشد بخشی ظاهر می‌شود که می‌توان ردیف‌های مختلفی از دریافت‌های نقدی، بانکی، جنسی و انواع چک را مطابق با توضیحات صفحه دریافت و پرداخت وجه فهرست کرد. کلیدهای Insert، F12، Del و F11 وظیفه‌ی درج دریف جدید، ویرایش ردیف انتخابی، حذف ردیف حسابرسی و نمایش جزئیات پرونده‌ی سند انتخابی -درصورت وجود در سیستم- را برعهده دارند. در پائین صفحه‌ی دریافت یا پرداخت وجه ، علاوه بر نمایش جمع کل مبالغ دریافتی، جمع کل مبالغ پولی‌نشده و وزن حاصل از پولی‌شدن مبالغ؛ میانگین راس چک‌های دریافتی نیز محاسبه و نمایان می‌شود.

لازم به ذکر است که کلیه‌ی فاکتورهای دارای بخش‌های دریافت و پرداخت وجه نرم افزار حسابداری طلا فروشی مسبح ۸ از همین ساختار بهره می‌برند و در فاکتورهای پرداخت و دریافت جنسی بخش‌های دریافت و پرداخت وجه به‌صورت توامان در فاکتورهای نامبرده وجود داشته و امکان تبادل و ثبت وجوه مختلف در یک فاکتور فراهم است.

بخش تنظیم نهایی حسابداری طلا فروشی 
در نرم افزار حسابداری طلا فروشی مسبح، پس از ثبت کالا و خدمات، تنظیم تخفیفات و اضافات و دریافت وجه از مشتریان؛ ممکن است هنوز فاکتور فروش دارای مانده باشد. این بخش چند امکان مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این بخش ضمن نمایش نحوه‌ی محاسبه‌ی مانده‌حساب فاکتور، امکان قسط‌بندی مانده‌ی نهایی، ثبت یک تاریخ معین برای تسویه و یا تغییر ماهیت مانده‌حساب و تبدیل آن به بدهکاری ارزی، طلایی یا پلاتین فراهم است.

در صورت علامت زدن گزینه‌ی «مانده‌حساب نهایی قسط‌بندی شود» ضمن واردکردن درصد کارمزد بابت تقسیط که به‌عنوان یک سرفصل درآمد دارای حساب و کتاب مخصوص خود است، می‌توانید تعداد اقساط، مبلغ هرقسط و تاریخ بازپرداخت آنها و همچنین وجه‌الضمان دریافتی از مشتری را معلوم کنید. در اینصورت اقساط دریافتنی فاکتور به‌صورت ردیف‌های مجزا در دفتراقساط ساخته شده و هنگام سررسید آنها امکان دریافت قسط و یا قسمتی از قسط در کنار مبالغ مربوط به جریمه‌ی دیرکرد و یا تخفیف زودکرد فراهم می‌شود. سررسید اقساط دریافتنی در صفحه‌ی اول و در بخش همه چیز درباره‌ی امروز به‌صورت روزانه بررسی شده و موارد دریافتنی مشخص می‌شود.
حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگار
در این بخش همچنین می‌توان با علامت‌زدن گزینه‌ی «تاریخ تسویه‌ی فاکتور» روز مشخصی را که از مشتری برای تسویه‌ی حساب تعهد گرفته‌اید، وارد کرده و ضمن بوجود آوردن امکان بررسی اسناد دارای تاریخ‌های تسویه‌ی معین در فهرست اسناد معاملات و حسابرسی از وقوع سررسیدهای مربوط به تسویه در همه چیز درباره‌ی امروز مطلع شوید. همچنین ممکن است فاکتور شما به‌صورت ناقص و یا با یکسری شروط خاص به‌ثبت‌رسیده‌باشد ، در این حالت می‌توانید گزینه‌ی «این فاکتور بایستی مجددا کنترل شود» را علامت‌زده و از امکان کنترل مجدد فاکتور در یک تاریخ معلوم برخوردار شوید. تاریخ کنترل فاکتور نیز همانند تاریخ تسویه در فهرست اسناد معاملات و حسابرسی و در صفحه‌ی اول قابلیت تفکیک و اعلام سررسید دارد.

در حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگار، مهمترین قسمتی که در این بخش وجود دارد، امکان تغییر ماهیت مانده‌ی فاکتور از یک حساب به حساب‌های چهارگانه‌ی دیگر است.  هرچند کارایی این خصوصیت در فاکتورهای پرداخت و دریافت کالا نمود بیشتری دارد اما بر اساس ضرورت در فاکتورهای خرید و فروش نیز نقش‌آرایی خواهد داشت. مثلا اگر بخواهید در یک حسابداری طلا فروشی ، کل فروش انجام‌شده را از حساب اجرت به حساب طلایی ببرید می‌توایند کشوی حاوی اطلاعات را باز کرده و گزینه‌ی «کل مانده‌ها به حساب طلایی شخص برده شود» را انتخاب کنید. در این حالت مطابق با قیمت طلای درج‌شده در سمت راست فاکتور، معادل ارزش طلایی مبالغ مانده محاسبه شده و وزن به‌دست‌آمده در حساب نهایی شخص وارد می‌شود. این گزینه حکم فرایند «تبدیلات حساب اشخاص» را حسابداری طلا فروشی مسبح ماندگاردارد با این تفاوت که جزئیات مربوط به تبدیل و دلایل آن به روشنی در گردش حساب شخص ظاهر می‌شود. عرف‌ها و دستورالعمل‌های متفاوت حسابداری طلا فروشی را می‌توان با این گزینه به راحتی اجرا کرد. مثلا هنگام پرداخت کالا می‌توانید همه‌ی حساب اجرت‌ها را به طلا یا پلاتین تبدیل کنید . این گزینه مشتمل بر حدود ۱۷ حالت مختلف است که هر کدام از این حالات یکی از مانده‌حساب‌ها را به دیگری تبدیل می‌کند. درصورتی که هیچ‌کدام از حالات موجود در کشوی حاوی اطلاعات به کار شما نمی‌آید،‌ آخرین گزینه را انتخاب کرده و تغییرات دلخواه خود در مانده‌حساب فاکتور را مطابق با قیمت‌های روز طلا، پلاتین و واحد ارزی انجام دهید. لازم است توجه داشته باشید که در حسابداری طلا فروشی ، شما با استفاده از این گزینه به‌راحتی می‌توانید یک خرید یا فروش ارزی داشته باشید بدون آنکه از امکان ثبت فاکتور ارزی بهره‌مند باشید. برای این‌کار کافی‌ست که بدون آنکه وجوه دریافتی از مشتری را در فاکتور ثبت کنید، مانده حساب نهایی فاکتور فروش ریالی خود را با انتخاب گزینه‌ی «کل مانده‌ها به حساب ارزی شخص وارد شود» به مانده حساب ارزی تبدیل کنید. به‌این ترتیب شما مطابق با قیمت روز واحد ارزی کالاها خود را فروخته‌اید و به‌جای بدهکارشدن مانده‌حساب ریالی شخص، مانده‌حساب ارزی او بدهکار می‌شو

 

 

فهرست