نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

چگونگی بوجود آمدن طلا، ریشه نام طلا و جایگاه علمی این فلز

پیدایش طلا

دانشمندان بر این باورند که هنگام برخورد  دو ستاره نوترونی یا انفجار یک ستاره نوترونی، فرایند “فورانگر گاما” شکل می‌گیرد. این فرایند کارخانه اصلی تولید طلا در جهان است. و از ۱۳.۸ میلیارد سال پیش تاکنون در کائنات به‌تکرار رخ داده‌است. باید بدانید که طلای  موجود در جهان توسط ستاره های نوترونی نابودشده، بدست آمده است.

 

آموزش طلا

طلا ی موجود در زمین

۱۳ میلیارد سال پیش، بر اثر عبور ستاره ای از نزدیک خورشید، انفجاری عظیمی رخ داد. و گازهایی بصورت تکه‌های متراکمی از آن جدا شدند. و در فضا با حرکت دورانی به گردش درآمدند. در نتیجه سیاره‌های منظومه شمسی بوجود آمدند که زمین یکی از آنهاست.

۴.۵ میلیارد سال طول کشید تا زمین با دور شدن از خورشید ازحالت گاز بصورت جامد و بشکل امروزی در آید و پس از تولید طلا در ستاره های نوترونی، در فضا به صورت شهاب سنگ موجود بوده و در زمان شکل گیری زمین با زمین برخورد داشته اند. هنگام سرد شدن زمین، طلا در درون آن جای گرفته‌است.

آشنایی با طلا فورانگر گاما

ریشه لغوی و جایگاه علمی

GOLD طلا (زر) از   ریشه  GULT می‌آید. طلا فلزی گرانبها ست که در زبان های فارسی به زر، فرانسه به OR ، انگلیسی به GOLD ، آلمانی به GOLD ، ایتالیایی به ORO و عربی به ذهب معروف است.

طــــلا یا زَر با نشان شیمیایی Au نام یک عنصر است. فلزی نرم و چگال و شکل‌پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا و آب زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود. از نظر شیمیایی، طـــلا فلزی واسطه است که در گروه ۱۱ جدول تناوبی جای دارد و یکی از کم واکنش ترین عنصرهای جامد در شرایط استاندارد است. پس می‌توان این فلز را به صورت خالص در طبیعت به صورت دانه‌ای یا تکه‌ای در میان سنگ‌ها، کانی‌های بلوری و مواد ته نشینی آبرفتی پیدا کرد. همچنین در میان کانی‌ها به صورت ترکیبی با دیگر عنصرها بویژه تلوریم وجود دارد، اما فراوان نیست. نماد شیمیایی طلا، Au از نام لاتین آن aurum به معنی «درخشش سپیده دم» است.

آشنایی با طلا جایگاه طلا در جدول مندلیف

© تحقیق و پژوهش از محمد حسین خاتمی‌دوست  کارشناس شرکت اشراق رایانه

 

فهرست