نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

دفاتر کل و معین

همه‌ی سرفصل‌های کل، معین و تفصیلی مندرج در ترازنامه و یا سند خلاصه‌ی حسابداری دارای دفاتر مخصوص هستند تا ریز گردش حساب‌ها و نحوه‌ی شکل‌گیری مانده‌حساب‌های نهایی معلوم باشد. دفاتر حسابداری موجود در سیستم به همراه فهرست کلیه‌ی سرفصل‌های تفصیلی امکان رجوع به بسیاری از سرفصل‌های تفصیلی و کل برنامه را ممکن می‌سازند. از سرفصل‌های موجود، تعدادی در این دفترها وجود نداشته و برای یافتن آنها نیاز به ترکیب اطلاعات کل ومعین است. در این قسمت درباره‌ی سایر دفاتر معین و کل موجود در برنامه توضیحات مختصری نوشته شده‌است.

دارایی‌های جنسی
برای به‌دست آوردن جزئیات ورود و خروج کالاها، علاوه بر دفاتر حسابداری مربوط به کالاها مختلف، درصورت علامت‌زدن گزینه‌هایی که امکان پیوست‌کردن جزئیات فهرست دارایی‌های جنسی به مجموعه گزارشات حسابداری را بوجود می‌آورند و یا استفاده از گزینه ی «گردش حساب دارایی‌های جنسی» که به عنوان سومین گزینه در بسته‌ی گزارشی مذکور درج شده‌است؛ به جزئیات ورود و خروج کالاها، به همراه ارزش فاکتورشده و قیمت‌ تمام‌شده‌ی صدور و قیمت تمام‌شده‌ی مانده‌ی کالاها دست خواهید یافت.

صورت وضعیت نقدینگی
گزارش صورت وضعیت نقدینگی ، گزارشی مستقل است که همانند سرفصل کل «وجوه نقد» عمل می‌کند. در این گزارش کلیه‌ی حساب‌های در گردش سرفصل‌های کل صندوق، بانک و تنخواه ادغام شده و تحت عنوان «نقدینگی» ارایه می‌شوند. از آنجایی که این گزارش در محیطی مستقل تولید می‌شود امکان مشاهده‌ی نقدینگی روزانه، ماهانه و میان‌دوره‌ای دلخواه با یک یا چند کلیک ساده از طریق خصوصیات ویژه‌ی جداولفراهم می‌شود. همچنین گزارش به‌گونه‌ای طراحی شده‌است تا بتوان حساب‌های مربوط به «اسناد در جریان وصول ارزی یا ریالی» را نیز به حساب‌های ادغام‌شده‌ی موجود وارد کرده و به گزارش کامل‌تری از وضعیت نقدینگی دست یافت.

دفتر معین‌های سود و زیان
دفتر معین‌های سود و زیان یکی از دفاتر ویژه‌ی برنامه است که با استفاده از آن می‌توان به ریزگردش کلیه‌ی حساب‌های معین یا کل موجود در گزارش «سود و زیان» دسترسی یافت. مهمترین خصوصیت این گزارش در کنار مواردی همچون داشتن محیط مستقل، امکان استفاده از خصوصیات ویژه‌ی جداول و یا تحلیل اطلاعات با نمودار ؛ امکان ترکیب سرفصل‌های مختلف با ماهیت‌های مختلف از طریق گزینه‌ی «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش» است. به‌عنوان مثال اگر از جعبه‌ی حاوی اطلاعات موجود در صفحه‌ی گزارش عنوان «صورتحساب مالیات بر ارزش افزوده» انتخاب شود، با مراجعه به صفحه‌ی «تنظیم مجدد محدوده‌ی گزارش » متوجه سرفصل‌های خاص انتخابی برای تهیه‌ی این گزارش، در پائین صفحه خواهید شد. سرفصل‌های مالیات فروش کالا وخدمات +‌مرجوعی مالیات فروش کالا و خدمات +‌ مالیات خرید کالا و خدمات + مرجوعی مالیات خرید کالا و خدمات ارزی و ریالی، از سرفصل‌های مربوط به فروش و خرید انتخاب شده‌ و این گزارش را بوجود آورده‌اند. همین گزارش را باز هم می‌توان گسترده‌تر کرده و سرفصل‌های مربوط به «سایر عوارض خرید و فروش» را نیز به آن افزود. سومین گزینه‌ از جعبه‌ی حاوی عناوین گزارشات، با عنوان «صورتحساب مالیات و عوارض پرداختنی» محصول ترکیب سرفصل‌های ذکرشده است. در مثالی دیگر عنوان «فروش خالص» که یکی از سرفصل‌های کل موجود در گزارش سود و زیان است را از جعبه‌ی حاوی عناوین گزارشات پیش‌فرض انتخاب کرده و با مراجعه به صفحه‌ی تغییر گزارش، عناوین سرفصل‌های ترکیب‌شده را مشاهده نمائید. در این گزارش، کلیه‌ی سرفصل‌های ارزی و ریالی مرتبط با فروش که ۲۴ نوع مختلف هستند با سرفصل‌های پرداخت وجه جنسی ارزی و ریالی ترکیب شده و سرفصل کل فروش خالص را ایجاد می‌کنند.

ماهیت محاسبات این دفتر بر مبنای حساب ارزش دفتری‌ست، اما برای هر ردیف ، ارزش فاکتور شده و فی تبدیل هر واحد ارزی، طلای ۷۵۰ یا پلاتین ۱۰۰۰ را نیز نمایش می‌دهد. حساب ارزش دفتری برای سرفصل‌های کلی مانند «پرداخت خالص»، «دریافت خالص»، «برداشت خالص» و یا «سرمایه‌گذاری خالص» نمود بیشتری داشته و جزئیات دقیق‌تری را به اطلاع شما خواهد رساند!

موجودی کالای نزد مخراجی
موجودی کالای نزد مخراجی یک دفتر کامل حسابداری است که موجودی کالای نزد مخراجی‌ها را در پنج بخش مختلف تفکیک کرده و با روش‌های متفاوت وضعیت آنها را تحلیل می‌کند در بخش‌های «سنگ‌های وزنی»، «سنگ‌های تعدادی» و «پایه‌ها و جواهرات» وضعیت کالاهایی که به صورت کلی و یا طبق فاکتورهای تکی به یک مخراجی خاص ارسال شده‌اند، با ذکر دقیق جزئیات مشخصات آنها فهرست می‌شوند. از آنجایی که سنگ‌های وزنی و تعدادی از دفتر مخراجی سنگ‌های وزنی یا تعدادی استفاده می‌کنند، ضمن آنکه امکان تغییر رویه‌ی گزارش برای آنها ممکن است، همچنین امکان رجوع به آن دفاتر و یافتن وضعیت ورودی و خروجی آنها نیز به راحتی فراهم است. در بخش «ارزش فاکتور شده» فهرست همه‌ی کالاها براساس ارزشی که هنگام ارسال به مخراجی برای آنها نوشته شده‌است، نمایان می‌شود و بخش «بهای تمام‌شده» ضمن فهرست‌کردن مجدد کالاهای نزد مخراجی دو نوع بهای تمام‌شده را نمایش می‌دهد. یکی از این ستون‌ها، بهای تمام‌شده‌ی کالا هنگام ارسال به مخراجی‌ست که ممکن است مربوط به چندین روز گذشته باشد و ستون دیگر بهای تمام‌شده‌ی کالا هنگام تهیه‌ی گزارش است که جمع مبالغ این ستون به عنوان موجودی کالای نزد مخراجی به ترازنامه منتقل می‌شود. امکان یافتن وضعیت کالاهای نزد مخراجی در ابتدای دوره به راحتی و با انتخاب گزینه‌ی موردنظر از جعبه‌ی حاوی اطلاعات فراهم می‌شود. جمع مبالغ ستون بهای تمام‌شده در این حالت به سرفصل موجودی کالای ابتدای دوره نزد مخراجی در ترازنامه‌ی ابتدای دوره و گزارش سود و زیان انتقال می‌یابد.

موجودی کالای در حال تعمیر
موجودی کالای در حال تعمیر نیز همانند دفتر موجودی کالای نزد مخراجی یک دفتر کامل حسابداری در محیطی مستقل است و در بخش‌های سه‌گانه امکان ردیابی وضعیت کالاهای در حال تعمیر را ممکن می‌سازد. در بخش «ارزش فاکتور شده» کلیه‌ی کالاها موجود در تعمیراتی‌های مختلف با تفکیک نام آنها فهرست می‌شوند. امکان رجوع به دفتر حساب تعمیرکار یا دفتر حساب کالا از طریق پنجره‌ی «عملیات مرتبط» فراهم است. در بخش «بهای تمام‌شده» ضمن فهرست‌شدن کالاهای در حال تعمیر، بهای تما‌م‌شده‌ی کالا هنگام ارسال به تعمیرات و بهای تمام‌شده‌ی آن در زمان تهیه‌ی دفتر نمایان می‌شود که جمع مبالغ ستون دوم به حساب‌های ترازنامه و سود و زیان انتقال می‌یابد. در بخش «کالاها مشتریان» فهرست کالاهای که از مشتریان برای تعمیرات دریافت شده و هنوز وضعیت تعمیر آنها معلوم نشده‌است، فهرست می‌شوند.

موجودی کالای امانی نزد دیگران
موجودی کالای امانی نزد دیگران همانند موجودی‌های در حال تعمیر و نزد مخراجی، یکی از سرفصل‌های تشکیل‌دهنده‌ی دارایی‌های ترازنامه و یکی از آرتیکل‌های بخش سود و زیان است که وضعیت سایر کالاها ابتدا و انتهای ‌دوره‌ی مالی را مشخص می‌سازند.این دفتر نیز همانند دفاتر نامبرده‌ی پیشین، دارای ساختاری کامل جهت استفاده از خصوصیات ویژه‌ی جداول و تحلیل اطلاعات با نمودار است. این دفتر در چهار بخش مختلف، جزئیات وضعیت هر کالا امانی را مشخص می‌کند. هنگام قطعی‌کردن فروش یا پرداخت یک جنس، همین صفحه با تمامی امکانات‌اش جهت انتخاب کالاها امانی نزد دیگران آشکار می‌شود. از طریق گزینه‌های موجود در پنجره‌ی «عملیات مرتبط» امکان قطعی‌کردن و یا مرجوع‌کردن کالا امانی و یا چندین کالا مختلف نیز وجود دارد. در بخش «مانده‌ی موجودی» آخرین وضعیت کالاها امانی به همراه مقدار مانده و ارزش فاکتورشده‌ی آنها فهرست می‌شود. بخش «گردش موجودی» به‌صورت دقیق، مقدار امانات پرداختی، مرجوعی، فروش یا پرداخت قطعی و مانده‌ی نهایی کالا را تفکیک کرده و در ستون‌های متعدد نمایان می‌سازد. «بخش ارزش فاکتورشده» ضمن فهرست‌کردن همه‌ی کالاها امانی نزد دیگران ، ارزش کالاها هنگام تنظیم فاکتور پرداخت امانی را معلوم می‌سازد. و بخش «بهای تمام‌شده» ضمن تفکیک کالاها و مقدار مانده‌ی موجودی آنها، گزارش بهای تمام‌شده‌ی کالاها امانی را تهیه می‌کند. جمع مبالغ این ستون به حساب‌های ترازنامه‌ای انتقال می‌یابد. همچنین از طریق پنجره‌ی عملیات مرتبط، امکان رهگیری وضعیت ورود وخروج کالا هم به صورت امانی و هم به‌صورت کلی، به‌راحتی و با یک کلیک فراهم است.

موجودی امانت‌های دریافتی نیز همه‌ی خصوصیات دفتر موجودی امانی به جز بخش بهای تمام‌شده را در خود جای داده‌است. امانت‌های دریافتی از دیگران تا زمانی که به‌صورت قطعی، خریداری‌نشده‌ و یا دریافت نشده‌اند، به‌صورت مستقیم در حساب‌های ترازنامه‌ای دخالتی ندارند و در دفاتر حسابداری نیز فقط در گزارش کارت کالا که مقدار موجودی‌ها را معین می‌کند، نقش داشته و حتا در گزارشات مربوط به سود و زیان موردی و یا کاردکس این دفاتر نیز هیچ دخالتی ندارد.

 

 

فهرست