نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

قالب‌های چاپ فاکتورها ، بارکدها و اسناد

طراحی قالب‌های متعدد چاپ برای کلیه‌ی فاکتورهای بخش‌های معاملات و حسابرسی، هزینه و درآمد، برداشت و سرمایه‌گذاری و همچنین کلیه‌ی فاکتورهای بخش امانات دریافتی و پرداختی امکان‌پذیر است. همچنین قالب چاپ بارکد ، چاپ روی چک ، چاپ روی نامه و قالب چاپ جواهرات و جواهرات وارداتی نیز ساختاری مشابه با الباقی قالب‌ها و فاکتورهای قابل‌طراحی دارند. گزینه‌های متعددی جهت ایجاد قالب، ویرایش ساختارهای اطلاعاتی و ویرایش شکل‌وشمای قالب‌ها در برنامه درنظرگرفته‌شده‌است که در این بخش به‌صورت خلاصه درباره‌ی آنها توضیحاتی ارایه می‌شود.

تعریف قالب جدید
صفحه‌ی مخصوص درج، طراحی و انتخاب قالب چاپ برای همه‌ی اسنادی که از این ویژگی استفاده می‌کنند دارای ساختار و طراحی یکسانی‌ست. این صفحه از سه طریق دردسترس قرار می‌گیرد. یکی هنگام استفاده از کلید «ثبت و اعلام» هنگام ثبت یک سند و انتخاب گزینه‌ی چاپ از فهرست گزینه‌ها. راه دیگر دستیابی به این صفحه، انتخاب گزینه‌ی «چاپ فاکتور» از پنجره‌ی سمت راست «فهرست اسناد» است و در سومین حالت، هنگام ویرایش یا مشاهده‌ی یک سند ثبت‌شده، کلیدی با عنوان چاپ در بالای صفحات مربوط به هر سند ظاهر شده و امکان ورود به صفحه‌ی ذکرشده را برقرار می‌کند. جهت درج قالب جدید، بایستی پس از ورود به صفحه‌ی مخصوص قالب‌های چاپ ، کلید «ثبت قالب جدید» را فشار دهید. انتخاب نوع‌ قالب، نام قالب، نام چاپگر، تعداد چاپ در هر صفحه و توضیحات مربوط به قالب مواردی‌ست که هنگام درج قالب تنظیم می‌شوند. گزینه‌ی «نوع قالب» یک جعبه‌ی حاوی اطلاعات است که فهرست قالب‌های طراحی‌شده‌ی موجود در برنامه را در خود جای داده‌است. «قالب عمومی مخصوص برنامه» قالبی‌ست که در کلیه‌ی اسناد ظاهر شده و امکانات طراحی، ساختار اطلاعاتی و محیط چاپ آن از سایر قالب‌ها متفاوت است. سایر قالب‌ها، مواردی هستند که در محیط Fast Report قابل طراحی و تغییر هستند که در قسمت‌های بعدی درباره‌ی روش‌های اعمال این تغییرات، توضیحاتی ارایه خواهد شد. قالب درج‌شده را می‌توان فقط در اختیار یک کاربر و یا گروهی از کاربران قرار داد، گزینه‌ی «نوع دسترسی» وظیفه‌ی برقراری این محدودیت را بر عهده دارد.‌

کلیدهای کنترلی قالب چاپ
پس از درج قالب، نام انتخابی آن در فهرست قالب‌های دردسترس کاربر فهرست می‌شود. امکان ویرایش مشخصات درج‌شده هنگام ثبت قالب، پس از انتخاب قالب از فهرست و با استفاده از کلید «ویرایش قالب» ممکن می‌شود. کلید «حذف قالب» قالب انتخابی را حذف کرده و کلید «انتخاب قالب به‌عنوان قالب اصلی»، قالب انتخابی را به‌عنوان قالب اصلی بخش مربوطه در نظر گرفته و در مراجعات بعدی به صفحه‌ی مخصوص چاپ، پس از فهرست‌شدن قالب‌ها، ردیف مربوط به قالب اصلی فعال می‌شود. کلید «انتقال قالب به بخشی دیگر» امکانی را بوجود می‌آورد که بواسطه‌ی آن می‌توان یک قالب طراحی‌شده را به بخش‌های دیگری از برنامه انتقال داد. این انتقال فقط به بخش‌هایی صورت می‌گیرد که امکان درج آن نوع از قالب‌ برای آنها تعریف شده باشد.

ساختار اطلاعاتی قالب انتخابی
کلید دیگری با همین عنوان در صفحه وجود دارد که وظیفه‌ی اختصاص جداول مختلف به قالب را برعهده دارد. جداولی که دراین قسمت انتخاب می‌شوند، هنگام طراحی و چاپ قالب انتخابی، ساخته و فراخوانی می‌شوند. این جداول نقش بسیار مهمی در طراحی قالب برعهده دارند. در صورت علامت‌گذاری هر یک از جداول، امکان اضافه‌کردن یا تغییر اشیاء متنی یا گرافیکی که محتوای خود را مطابق با جدول مربوطه از پایگاه اطلاعات فراخوانی می‌کنند، در قالب بوجود خواهد آمد.. برای فاکتورهای مختلف، جداول اطلاعاتی مختلفی طراحی شده‌است اما عمده‌ترین این جداول عبارتند از :

جدول اطلاعات مشتری: این جدول حاوی مشخصات کامل عامل فاکتور به همراه تصویر وی به‌اضافه‌ی مانده‌حساب نهایی و قبلی وی است.
جدول اطلاعات فاکتور : اطلاعات کلی مربوط به فاکتور اعم از نوع فاکتور، انواع شماره، مشخصه‌ی یکتای فاکتور، انواع تاریخ، انواع جمع کل از مبالغ داخلی، فی انواع طلا و پلاتین، جمع تخفیفات وعوارض از جمله تشکیل‌دهندگان اطلاعات این جدول هستند.
جدول اطلاعات ویژه: این جدول حاوی مشخصات مغازه یا موسسه، تاریخ و ساعت سیستم هنگام چاپ و فی روز انواع طلا، پلاتین و ارز است. همچنین جمله‌ای که به عنوان جمله‌ی روز در صفحه‌ی مخصوص چاپ نوشته شده و طی فرایند جملات برگزیده روز انتخاب می‌شود نیز در این جدول قرار دارد.
جدول جزئیات کالاها : این جدول حاوی جزئیات مشخصات کالاها درج‌شده در فاکتور به همراه تصویر آنهاست.
جدول جزئیات وجوه جنسی دریافتی : اگر هنگام تنظیم فاکتور، کالاهای تحت عنوان «وجه جنسی». دریافت یا پرداخت شود، جزئیات مشخصات این کالاها در این جدول ثبت می‌شود.
جدول جزئیات وجوه غیرجنسی دریافتی : الباقی وجوهی که هنگام تسویه‌ی فاکتور از مشتری دریافت‌شده و یا به او پرداخت‌شده‌است، به‌غیر از وجوه جنسی در این جدول ثبت می‌شوند. برای اسناد دریافتی و پرداختی نام بانک و شعبه به همراه تاریخ سررسید نیز در این جدول جای می‌گیرد.
جدول مشخصات کلی کالاها : این جدول حاوی جمع‌های ویژه از اطلاعات مندرج در فاکتور بخصوص جمع یا ترکیب اطلاعات مربوط به جواهرات ثبت‌شده در یک فاکتور است.
جدول جزئیات جواهرات و سنگ‌ها : این جدول جزئیات سنگ‌های جواهرات موجود در فاکتور را فهرست می‌کند
سایر جداول : برای جواهرات وارداتی جداول جداگانه‌ای با عناوین «جزئیات جواهرات وارداتی» و «اطلاعات قابل ویرایش» وجود دارد که منظور از عنوان جدول دوم، اطلاعاتی‌ست که می‌توان به‌صورت دستی در صفحه‌ی مخصوص چاپ درج کرد. 

جداول فوق هنگام طراحی فاکتور ، مطابق با شکل، در سمت راست صفحه‌ی مخصوص طراحی ظاهر شده و امکان انتخاب و متصل‌کردن آنها به اشیاء متنی و گرافیکی بوجود می‌آید.

تنظیم و طراحی قالب انتخابی
کلیدی که با عنوان فوق در صفحه‌ی قالب‌های چاپ وجود دارد، امکان طراحی قالب، تغییر عناوین و داده‌های جداول و ساخت قالبی منطبق بر سلیقه و نیاز شما را فراهم می‌سازد. دو محیط متفاوت برای طراحی فاکتورها در برنامه قرار داده شده‌است. به‌جز قالب‌هایی که از عنوان «قالب عمومی مخصوص برنامه» استفاده می‌کنند، الباقی قالب‌ها را می‌توان در محیط Fast Report طراحی و تنظیم کرد. در این قسمت توضیحاتی مختصری برای آشنایی با محیط Fast Report نوشته شده‌است اما اگر می‌خوهید به‌صورت کامل‌تری با خصوصیات این محیط آشنا شوید، فایل‌های موجود در این دایرکتوری را مطالعه کنید و یا به سایت Fast Reports forum مراجعه نمائید.

چند نکته‌ی کلیدی طراحی قالب در محیط Fast Report
در کادر سمت چپ آیکون‌های اشیاء وجود دارد. شما می‌توانید بر روی یک شیء متنی، گرافیکی، شامل توابع ریاضی و یا بارکدی کلیک کرده و سپس موس را جابجا کرده و در جایی که می‌خواهید آن شیء را قراردهید، مجددا کلیک کنید. با انتخاب‌شدن آن شیء، از طریق پنجره‌ی «کنترلر شیء» مختصات و خصوصیات آن شیء را می‌توان تغییر داد. مفهوم تعدادی از خصوصیات قابل‌تنظیم به‌شرح زیر است : 

DataSet: جعبه‌ی مقابل این عنوان، حاوی نام جداولی‌ست که در بخش قبلی انتخاب کرده‌اید و در پنچره‌ی سمت راست، در بخش «داده» قابل مشاهده‌است.
DataField: اگر یکی از جداول را با استفاده‌ از گزینه‌ی فوق انتخاب کرده‌باشید از طریق این گزینه امکان انتخاب ستون موردنظرتان از جدول انتخابی فراهم می‌شود. با اختصاص این قسمت به یکی از ستون‌های جدول، اطلاعات مربوط به آن ستون از جدول انتخابی فراخوانی شده و هنگام چاپ یا تبدیل، در محدوده‌های تنظیم‌شده برای شیء، نمایش داده می‌شوند.
UseDefaultCharset: اگر این گزینه true باشد، متنی که بوسیله‌ی آن شیء نمایش داده شده یا چاپ می‌شود، از کاراکترهای یونیکد استفاده خواهد کرد. مثلا حرف «ی» را به‌صورت فارسی می‌نویسد و نه به‌صورت «ی».
Font: با این خصوصیت می‌توان نوع قلم، اندازه‌ی قلم و یا رنگ نوشته‌های قلم متن را به‌دلخواه تنظیم کرد.
RTLReading: اگر این گزینه True باشد، متن با رعایت اصول نگارش فارسی از راست به چپ نوشته می‌شود و در غیراینصورت به‌صورت انگلیسی از چپ به‌راست نوشته خواهد شد.
ShiftMode: اگر کادر اختصاص‌یافته به یک شیء کوچک‌تر از متن اختصاص‌یافته باشد، و اگر مقدار این خصوصیت «smAlways» باشد، متن از ارتفاع بزرگ شده و اشیاء بعدی خود را به سمت پائین می‌فرستد. این خصوصیت اگر با «smDontShift» تنظیم نشود، ممکن است طراحی‌های شما را به‌هم بریزد. مگر اینکه StretchMode را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که درصورت جابجاشدن اشیاء، باند مربوط به آن اشیاء نیز بزرگتر شود.
Width, Height: با این خصوصیات امکان بزرگ و کوچک‌کردن کادر مربوط به اشیاء و یا باندها فراهم می‌شود.
Left, Top: با این خصوصیات امکان جابجاکردن کادر مربوط به شیء فراهم می‌شود
Visible: این خصوصیت نمایش یا عدم نمایش شیء یا باند را کنترل می‌کند.
WordWap: این خصوصیت متن‌های طولانی را می‌شکند و به‌سطر بعدی در کادر شیء انتقال می‌دهد.
Style: اگر از طریق بخش «نماها» که در قسمت «گزارش» از منوی اصلی برنامه قرار دارد، نماهای جدیدی تعریف کنید، می‌توانید یکی از آن نماها را در این قسمت انتخاب کرده و به‌سرعت تغییرات رنگ، فونت و چارچوب آن نما را به شیء انتخابی تخصیص دهید.

الباقی گزینه‌های این بخش نیز مهم بوده و کاربردهای مهمی دارند که برای آشنایی می‌توانید بر روی آنها در کادر سمت چپ کلیک کرده و در پائین همان پنجره، شرح مختصری که برای آن نوشته شده است را مشاهده کنید.

تنظیم و طراحی قالب عمومی مخصوص برنامه
تغییر طراحی و تنظیم قالب عمومی برنامه بسیار راحت است. کلیه‌ی گزینه‌های این قالب در شش بخش مختلف گذاشته شده‌اند. در بخش «مشخصات کلی» تنظیمات مربوط به چاپ، ارتفاع باندهای مختلف، نحوه‌ی ترسیم خطوط داخلی و مشخصات قلم نوشتاری آنها تنظیم می‌شود. در بخش «جزئیات اطلاعات» ستون‌هایی را که می‌توان در ردیف‌های مختلف به چاپ رساند، در معرض انتخاب قرار می‌گیرند. گزینه‌ی نوع فراخوانی، امکان درج ستون‌های طلا و پلاتین را در کنار ستون مبلغ فراهم کرده و ردیف‌های مربوط به جمع این ستون‌ها را نیز چاپ می‌کند. امکان انتخاب یک قالب بارکد جهت فراخوانی مشخصات سنگ‌های جواهرات مندرج در فاکتور نیز در همین بخش وجود دارد. در بخش «طراحی سربرگ» علاوه بر اینکه امکان استفاده از سربرگ‌های عمومی گزارشات وجود دارد، همچنین امکان تنظیم جزئیات اندازه و رنگ سربرگ، به‌همراه تصویر پس‌زمینه و مشخصات قابل انتخاب در فضای سربرگ که می‌تواند شماره، تاریخ، نام شخص، نام مغازه، نوع قبض و .. باشد؛ نیز فراهم است. در بخش «باند خریدار» می‌توان جزئیات مشخصات عامل فاکتور به همراه مانده حساب نهایی و قبلی وی را چاپ کرد. بخش «باند تسویه» امکان چاپ جزئیات مبالغ دریافتی و پرداختی در فاکتور را به شیوه‌های متفاوت مهیا می‌کند. در بخش «باندهای ویژه‌ی برنامه» مشخصات پنج باند مختلف با نام‌های «ته‌برگ»، «باند امضاء»، «مشخصه‌ی یکتای فاکتور»، «جمله‌ی روز» و «شرح ثابت» در اندازه‌ها، رنگ، خطوط و روش‌های گوناگون، گنجانده شده است که به‌راحتی می توان مشخصات را به‌دلخواه تنظیم کرده و ثبت نمود.

چاپ ، ایمیل یا تبدیل قالب
در بالا و پائین صفحه‌ی مخصوص قالب‌ها، کلیدهایی برای چاپ، ایمیل و یا تبدیل قالب وجود دارد. کلید «چاپ» قالب طراحی‌شده را مستقیما به چاپگر انتخابی می‌فرستد و قبل از چاپ گزینه‌هایی جهت محدودسازی صفحات، افزودن رونوشت‌ها و روش چاپ‌کردن را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طریق کلید «پیش‌نمایش» صفحه‌ای ظاهر می‌شود که شکل‌نهایی قالب هنگام چاپ را نمایان می‌کند. همچنین قالب ‌طراحی‌شده را می‌توان به فایل‌های JPG، GIF، BMP و یا PDF تبدیل کرد. پس از انتخاب یکی از فرمت‌های تبدیل، گزینه‌های متعددی برای ساخت دلخواه فایل در اختیار شما قرار می‌گیرد. قابل ذکر است، با استفاده از همین ویژگی تبدیل قالب‌ها به فایل‌های دیگر است که امکان ایمیل‌کردن قالب‌های چاپ فراهم می‌شود.

 

قالب‌های چاپ بارکد کالاها
تنظیم قالب‌های ویژه‌ی بارکد تشابه زیادی با قالب‌های چاپ فاکتورها و اسناد دارد. تفاوت این دو قالب در «ساختار اطلاعات قالب» و روش‌های «تنظیم و طراحی قالب» است. با انتخاب کلید «ساختار اطلاعات قالب انتخابی» به‌جای وجود گزینه‌های فراخوانی جداول، صفحه‌ای مشاهده خواهید کرد که در سه بخش «خطوط مشخصات»، «اطلاعات سنگ‌ها» و «نحوه‌ی نمایش قیمت‌ها» طراحی شده‌است. در بخش خطوط مشخصات، امکان مقداردهی براساس خصوصیات کالا برای هر خط و طراحی هفت خط مختلف جهت چاپ وجود دارد. در بخش اطلاعات سنگ‌ها، نحوه‌ی نمایش مشخصات سنگ‌های جواهرات و تبصره‌های مربوط به آنها معلوم می‌شود و در بخش آخر هم نحوه‌ی چاپ قیمت‌های مختلف مشخص می‌شود.

هنگام درج قالب جدید بارکد، چهار نوع قالب به‌صورت پیش‌فرض در نظر گرفته شده‌است. قالب‌های اول تا سوم، قالب‌هایی‌ست که در محیط‌های داخلی برنامه فراخوانی شده و قالب چهارم، در محیط Fast Report تهیه می‌شود. با انتخاب کلید «تنظیم و طراحی قالب انتخابی» برای قالب‌های یک تا سه، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که امکان تنظیم ریزترین جزئیات بارکد، صفحه‌ی بارکد، نوع و رنگ میله‌های آن ، چاپ لوگو و سایر موارد مرتبط به‌راحتی فراهم می‌شود. همچنین پس از طراحی و انتخاب یک قالب، علاوه بر امکان چاپ بارکد برای یک یا چند کالا انتخابی، امکان چاپ بارکد مجموع مشخصات چندین کالا به‌مثابه‌ی یک کالا نیز فراهم می‌شود.

 

 

فهرست