نرم افزار حسابداری طلا ، نقره ، پلاتین ، سنگ ، سکه ، ارز و جواهر فروشی ، بنکداری و طلاسازی

نکاتی پیرامون دفاتر حسابداری

کلیه‌ی سرفصل‌های تفصیلی دارای دفتر مخصوص خود هستند که ردیف‌های در گردش یک حساب، مجموعه‌ای از حساب‌‌ها و یا کلیه‌ی حساب‌ها را فهرست کرده و مطابق با دفاتر رسمی حسابداری در ستون‌های بدهکار و بستانکار نمایش می‌دهد. به‌صورت کلی همه‌ی دفاترحسابداری برنامه دست‌کم از دو بخش صورت کلی و تفکیکی عملکرد برخوردار هستند. در قسمت صورت کلی عملکرد، گردش یک سرفصل در مانده‌ی نهایی فاکتورها و عملیات مختلف فهرست می‌شود. اگر دفتر حسابداری از بخش صورت ریزعملکرد برخوردار باشد، سیستم به‌جای کاوش در مانده‌ی کلی فاکتورهای مختلف، جزئیات ردیف‌ها و آرتیکل‌های مختلف کالاها و وجوه دریافتی و پرداختی را طبق استاندارد حسابداری دوبل تنظیم کرده و نمایش می‌دهد. در بخش صورت تفکیکی عملکرد کلیه‌ی اطلاعات دفتر براساس یکی از عناوین ستون‌های آن تفکیک شده و جمع‌بندی می‌شود. در کلیه‌ی دفاتر حسابداری گزینه‌های متعددی جهت تغییر گزارش و تنظیم دلخواه آن وجود دارد. گزینه‌های موجود در پنجره‌ی «امکانات ویژه» در دفاتر مختلف، معیارهای متفاوتی را برای اضافه‌‌کردن یا کسرکردن محتویات اطلاعات در اختیار شما قرار می‌دهد.

دفاتر حسابداری در نرم افزار طلا فروشی مسبح ماندگار

همچنین در پنجره‌ی «چاپ، تحلیل و کنترل گزارش» علاوه بر وجود خصوصیات چاپ، تبدیل و مدیریت جداولگزینه‌ی خاصی با عنوان «نمایش مانده‌ی در گردش» وجود دارد که درصورت فعال‌بودن این گزینه، به‌صورت آنلاین اختلاف بدهکاری و بستانکاری هر ردیف محاسبه شده و درستون‌ «مانده حساب» نمایان می‌شود. مانده‌ی درگردش برای کلیه‌ی حساب‌های چهارگانه محاسبه و در چهار ستون مختلف -درصورت دارابودن گردش حساب- نمایان می‌شوند. هنگامی که اطلاعات یک حساب فراخوانی شد امکان رجوع به سند مرتبط و ویرایش یا حذف آن سند با استفاده از گزینه‌ی «ویرایش سند » فراهم خواهد بود. از طریق کلیدهای «قبلی» و «بعدی» که در بالای صفحه‌ی دفاتر قرار دارد به‌راحتی می‌توان جزئیات گردش سرفصل قبلی یا بعدی هم‌نوع با آن تفصیلی را مشاهده نمود. با کلید بر کلید «فهرست» فهرست پرونده‌های سرفصل‌های تفصیلی نمایان شده و امکان انتخاب موردی خاص و رجوع مجدد به دفتر فراهم می‌شود. همان‌طور که در شکل مشاهده می‌کنید از طریق کلید کلید popup menu دسترسی به همه‌ی گزینه‌های ذکرشده ممکن می‌شود. 

مهم‌ترین گزینه‌ی موجود در دفاتر «تغییر مجدد محدوده‌ی گزارش» است که علاوه بر مدیریت سرفصل‌های دفاتر حسابداری در فهرست‌های مرتبط با تفصیلی‌ها نیز تحت عنوان «تغییر گزارش» وظیفه‌ی گزارش‌سازی و بوجودآوردن امکان تحلیل اطلاعات را برعهده دارد. این صفحه مشتمل برچندین بخش است که در بخش اول امکان تغییر در نوع محاسبات و انتخاب محدوده‌ی تفصیلی‌های موردنظر را برعهده دارد. محاسبات مربوط به تفصیلی‌های اشخاص، سهامداران، صندوق‌ها، حساب‌های بانکی، هزینه‌ها و درآمدها به دو روش حسابدارانه انجام می‌شوند. «محاسبه‌ی جداگانه‌ی حساب‌ها» کلیه‌ی گردش‌های حساب‌های ریالی، ارزی، طلایی و پلاتین این تفصیلی‌ها را به‌صورت جداگانه و در ستون‌های مختلف مورد محاسبه قرار می‌دهد و «محاسبه‌ی حساب ارزش دفتری» همه‌ی حساب‌های ارزی، طلایی و پلاتین را به معادل ارزش ریالی آنها در هنگام فاکتورشدن تبدیل کرده و نتیجه‌ی نهایی را در یک‌ ستون تحت عنوان «حساب‌ ارزش دفتری » فهرست می‌کند.

فیلترکردن دفاتر حسابداری برنامه مسبح ماندگار

از دیگر فیلترهایی که در کلیه‌ی صفحات «تغییر مجدد محدوده‌ی گزارش» وجود دارد امکان انتخاب یک تفصیلی، یک گروه از تفصیلی‌ها یا همه‌ی تفصیلی‌هاست. این انتخاب‌ها دفتر تفصیلی را به دفاتر کل و معینی تبدیل می‌کند که جستجوی مانده‌حساب‌ها و گردش‌های سرفصل‌های مختلف در آن به‌سادگی میسر می‌گردد. در بعضی دفاتر مانند دفتر حساب اشخاص، علاوه بر موارد فوق، امکان انتخاب حساب‌های یک تیپ‌حسابداری و یا اشخاص دارای اجازه‌ی کار و فاقد اجازه‌ی کار نیز وجود دارد. در باقی بخش‌های مربوط به این صفحه، گزینه‌هایی وجود دارد که نمایان‌گر اسنادی هستند که سیستم برای فهمیدن گردش حساب‌ یک تفصیلی به آنها رجوع می‌کند. علامت‌زدن یا برداشتن علامت هر یک از گزینه‌ها نوع گزارش و نحوه‌ی دفترداری را کاملا تغییر داده و امکان ساخت و پرداخت گزارشات متعدد و پراکنده را بوجود می‌آورد. در بخش بعدی با ذکر چند مثال توضیحات بیشتری درباره‌ی این گزینه‌ها نوشته شده‌است.

 

 

فهرست